Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag & Antwoord

Wissel hier kennis, ervaring, expertise uit met andere jeugdprofessionals. Stel je vraag om zowel binnen als buiten jouw vakgebied samen te leren en inzicht te krijgen hoe anderen iets aanpakken wat jou interesseert.

Hoe stel je een vraag?
Een vraag stellen doe je door bij het kopje '+ Stel een vraag' een vraag te formuleren, en toelichting en motivatie toe te voegen. Onze facilitators kijken nog even mee om te zorgen dat de vraag duidelijk en concreet is. Reageer op gestelde vragen, lees mee of deel de vragen in je omgeving om vakmanschap van jezelf en anderen te verdiepen!

Filters actief: Professionalisering (44 / 97) stop filteren

Heb jij een gouden tip (of misschien wel een top 3) van must follow trainingen die je collega professionals ook...

Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk".  Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?

Heb jij een gouden...

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene...

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Uitgelicht

Welke ervaringen heb jij als professional met de tips van ervaringsdeskundige Coby rondom werken met kinderen die...

Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...

Door welke trainingen en opleidingstrajecten word je een vakbekwaam kinder-, tiener- of jongerenwerker?

Sociaal Werk Nederland inventariseert wat er aan opleiding en training bestaat om vakbekwame jongerenwerkers klaar te stomen voor het werken met de doelgroep in de wijk.

Wat doen MBO en HBO?  Wat zijn trainingen en opleidingstrajecten in de huidige praktijk? Waar liggen verbindingen tussen opleiding...

Wie kan helpen? Ik ben op zoek naar tips/achtergrondinformatie/tools/etc. t.a.v. het schrijven van rapportages en...

Binnen onze organisatie (complexe jeugdzorg) zijn we een verbetertraject gestart tbv de kwaliteit van cliëntdossiers. We willen onder andere aan de slag met het format van ons hulpverleningsplan, evaluaties en ook medewerkers ondersteunen in hoe ze rapportages schrijven en wat wel en niet in een...

Ben jij betrokken bij een (vorm van) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg? Hoe werkt daarin de regie en...

Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei...

Hoe ga je als onderwijsprofessional / school om met de druk die wordt gelegd op prestaties van kinderen om te...

Scholen worden door de inspectie van het onderwijs beoordeeld op basis van schoolwegingen. Van scholen wordt hierdoor een bepaald uitstroomniveau verwacht, terwijl je als school je juist wil aanpassen aan het niveau en talenten van de kinderen.

Hoe ga je hiermee om als professional? Verandert dit je...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Wie kent voorbeelden waarbij ouders en professionals samen aan de slag gaan met het thema 'samenwerken', waarbij het...

Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...

Hoe organiseer jij 'tegenspraak', zodat bij belangrijke beslissingen iemand jou kritische vragen stelt over hoe je...

“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp. 

Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...

OPROEP

De waarde van het kinderwerk, dat mag gezien worden. Hebben jullie ook behoefte aan meer informatie?

Tijdens mijn werk als kinderwerker moest ik vaak uitleggen wat ik deed. Nee, ik draai geen BSO dienst, nee ik werk niet op school. Als ook de impact die ik met mijn werk maak (of tracht te maken, want het is bouwen en een lang proces). Soms miste ik ook gedegen kennis, om mijn werk op te kunnen stoelen....

Hoe zorgen jullie ervoor dat je tijdens een vakantie je eigen grenzen qua bereikbaarheid goed bewaakt?

Vakantie is altijd een spannend onderwerp van gesprek met kinderen en gezinnen. Het idee dat je er echt even niet bent, is soms lastig voor hen.

Maar ook voor onszelf. Het kan soms best even duren om werk af te sluiten en je geen zorgen te maken over kinderen en gezinnen. Wat is jullie...

Hoe zorgen jullie ervoor dat je goed blijft samenwerken met (biologische) ouders als een kind tijdelijk niet thuis...

Samenwerken en contact met ouders na een uithuisplaatsing is natuurlijk heel belangrijk. Hoe pakken jullie dat in de praktijk aan? Hoe zorg je voor goed contact vanuit verschillende woonplekken zoals gezinshuizen, woongroepen of behandelgroepen? Welke positieve of minder positieve ervaringen hebben...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

Hoeveel ruimte pak jij als jeugdprofessional om de beste keuzes te maken voor je gezin/jeugdige? Hoe doe je dat en...

Op 6 juni praten we op ons platform in een webinar over de ruimte die je nodig hebt bij je professioneel handelen en hoe je meer ruimte kan pakken. Jurja Steenmeijer* neemt je mee in haar model voor verantwoord handelen.

Wil je meepraten, luisteren en heb je vooraf vragen of voorbeelden over wat...

Wie kent een goede opleider in ‘Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling’ in of rondom Amsterdam? Belangrijk...

Iemand goede ervaring met een opleidingsinstituut voor de opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling?

Hoe leren en ontwikkelen professionals in een gezinshuis?

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met kennisontwikkeling binnen een gezinshuis. Momenteel wordt er in het gezinshuis niet veel aandacht aan besteedt. Wel zijn sommige medewerkers SKJ geregistreerd en doen via die weg wel veel cursussen/ trainingen. Heeft iemand tips/ ervaringen met...

Hoe werk jij samen met ouders rond veiligheidsvragen zoals jeugdcriminaliteit?

Van professionals horen we dat zij de samenwerking belangrijk, maar soms ook lastig vinden. Wat zijn knelpunten of succesfactoren in de samenwerking met ouders rond complexe veiligheidsvragen zoals jeugdcriminaliteit? Heb je een goed voorbeeld waarin samenwerking met ouders succesvol was of tips over wat...

Hoe verleid je professionals om te leren tijdens het werk, ook als ze weinig tijd hebben en/of werkdruk ervaren?

Leren gebeurt vooral in de praktijk en door reflectie op de ervaringen in die praktijk. Een opleiding volgen is daarbij aanvullend. Leren is ook een sociaal proces, je leert van en met elkaar.

Hoe organiseer je dat (samen) leren in de praktijk nu zo, dat medewerkers dit ook echt gaan doen, zonder dat...

Hoe kunnen we meer grip krijgen op jongeren die in de criminaliteit belanden? En is criminaliteit het onderliggende...

Is het probleem; het excessieve geweld gepleegd door de minderjarige, de enorme hoeveelheid drugs die verspreid moet worden, de ondermijnende krachten op onze voetbalvelden en in scholen, jongeren die worden geronseld en uitgebuit (mensenhandel), het drugsgebruik, de sociale achterstand in wijken, trots,...

Bespreek jij met ouders dat je in je werk te maken hebt met richtlijnen voor professionals. Hoe pak jij dit aan?

De richtlijn uithuisplaatsing en terugplaatsing is herzien. In de richtlijn is onder andere extra aandacht voor het samen beslissen met ouder en kind en voor de inzet van het informele netwerk en sociale hulp bij de ondersteuning van ouders en kind. Samen met de richtlijn is ook de info voor ouders...

Hoe ga jij om met schokkende gebeurtenissen op het werk?

Professionals in het jeugdveld maken regelmatig heftige dingen mee. Veel professionals in de jeugdzorg hebben ervaringen waarbij zij onveiligheid hebben ervaren. Zo’n gebeurtenis zelf of een bericht hierover in de media kan bij jou en jouw collega’s allerlei gevoelens oproepen zoals verdriet, boosheid...

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback...

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Mag je een medewerker een 24-uursdienst laten draaien? Zo ja in welke vorm en hoe richt je dit dan goed in?

Er bestaan verschillende soorten diensten die binnen verschillende CAO’s worden gehanteerd; dagdiensten, nachtdiensten (wakker of slapend), aanwezigheidsdiensten, bereikbaarheidsdiensten. Hierin wordt iets anders van medewerkers verwacht. Dat heeft weer invloed op hoeveel en hoe vaak je diensten achter...

Hoe kunnen we een ideaal wijkteam inrichten? Hoe is dat bij jullie geregeld?

Ik ben benieuwd wat jullie verstaan onder het versterken van een wijkteam en waar je “ winst” kan behalen om dit te doen en met welke bedoeling. Moet een wijkteammedewerker veel van verschillende onderwerpen weten of moeten er veel specialisten zijn in een team waardoor je minder hoeft door te...

Wie kan mij helpen aan een voorbeeld van een uitgewerkt stappenplan omtrent een ethisch dilemma (van een jeugd- en...

Zit er mee te stoeien en wil graag een goed voorbeeld uit de praktijk om er een beter inzicht (+kennis) over te krijgen.

Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot...

Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...

Bij de start van een traject moet een intern toestemmingsformulieren ondertekend worden. Bv over inzage in het...

Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...

Pleeggezinnen zijn schaars en moeilijk te vinden en meeleefgezinnen zijn er enkel voor kinderen tot 4 jaar. Welk...

Ik kom met regelmaat bij gezinnen waarbij het aanbod van meeleefgezinnen zeer helpend zou kunnen zijn, maar de kinderen ouder zijn dan 4 jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ouder met psychische problematiek, en een klein netwerk. Voor zo'n ouder kan het fijn zijn wanneer zijn of haar kind bij een...

Wat doe je als je twijfels hebt over de zorg die je levert aan een jongere of kind?

Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...

Heeft iemand een handige tool voor het maken van Genogrammen?

Gesloten

De wens is om makkelijker een genogram op te stellen. Het programma GenoPro is bekend, maar er is meer behoefte aan een Word versie (of vergelijkbaar).
Heeft iemand tips?

Hoe betrek ik de ouders bij de behandeling van mijn cliënt (16 jaar+) en hoe behoud ik tegelijkertijd de...

Bij hulpverlening aan kinderen in de puberleeftijd zijn de ouders misschien niet meteen in beeld. Maar ouders zijn belangrijke samenwerkingspartners bij de behandeling van een jongere. Als een jongere aangeeft dat zijn ouders niet geïnformeerd mogen worden, is dat zijn goed recht, en is de hulpverlener...

Ik werk bij preventie ggz jeugd en in mijn gesprekken met kinderen bespreek ik trauma ook af en toe. Is dit...

Als er (nog) geen behandeling is gestart, kun je misschien ook teveel oprakelen en de klachten verergeren. Hoe is jullie ervaring hierin?

Wordt online leren in jouw organisatie ingezet om het vakmanschap onder jeugdprofessionals te vergroten? Hoe wordt...

Ik hoor graag uit wat de mogelijkheden en behoeften zijn wat betreft online leren voor jeugdprofessionals. Heb je een inspirerend voorbeeld of een idee vanuit je organisatie, dan hoor ik het graag. Daarbij ben ik extra benieuwd naar de ervaringen en ideeën van adviseurs Leren en Ontwikkelen.

Graag...

Hoe help ik jeugdhulpverleners beter in de afronding van een traject? Zij willen vaak nog doorgaan met de...

Ik werk als gedragswetenschapper met jeugdhulpverleners in ambulante trajecten. Het valt me op dat het voor bijna iedereen moeilijk is om een traject af te ronden. Vaak zijn doelen al behaald, geven de gezinnen aan geen hulpvraag meer te hebben, maar vindt de jeugdhulpverlener het toch moeilijk om...

Ik heb last van de werkdruk binnen mijn organisatie. Alle vragen lijken urgent. Wie heeft er tips voor het stellen...

Als medewerker in een kleine organisatie voor zorg aan jongeren heb ik meerdere (neven)taken. Er zijn momenten dat er teveel vragen op me af komen en dat alles urgent lijkt. Ik vind het dan een uitdaging om prioriteiten te stellen. Toch is dit nodig om het overzicht te bewaren en het werk goed gedaan te...

Welke creatieve oplossingen of ideeën hebben jullie wanneer er een lange wachttijd is voordat jeugdhulp start, maar...

Als jeugdconsulent heb ik helaas te maken met wachttijden voor veel soorten hulp. Ik kan in de tussentijd niet alles zelf oppakken vanwege een volle caseload, terwijl er wel hulp nodig is. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er creatieve manieren of ideeen die jullie met mij willen delen?

Wie kent er een goed voorbeeld van samenwerking tussen jeugdprofessionals uit het wijkteam en...

Ik ben als pedagogisch medewerker van een Voorschoolse Educatie en peuteropvang in Zwolle zoekende naar een goede manier van samenwerken met andere jeugdprofessionals, bijvoorbeeld bij het wijkteam. Ik wil graag de samenwerking met het Sociaal Wijkteam verstevigen door inspirerende voorbeelden van...

Welke ervaring heb jij met het uitvoeren van opvoedondersteuning door het wijk- of buurtteam?

In mijn wijkteam onderzoeken we wat nodig is om opvoedondersteuning door het wijk-/buurtteam te laten oppakken. Welke medewerkers pakken de opvoedvragen op? Hoe lang duren deze trajecten? Wat is er nodig om deze vragen goed op te pakken? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in andere regio's.

Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen
met het gezin tot...

Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende probleem- en krachtenanalyse noodzakelijk. We weten dat dit belangrijk is, maar toch wordt het lang niet altijd gedaan. Hoe kunnen we hier echt werk van maken en wat kan jou als professional hierbij...

Er is al veel gezegd en geschreven over de samenwerking tussen het sociaal domein en jeugdgezondheidszorg. Hoe goed...


Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...