Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...
In veel gezinnen waarin wij komen speelt er een speciale zorgbehoefte voor één van de kinderen . In de praktijk komt het er dan vaak op neer dat alle aandacht zich richt op hoe de zorg en aandacht voor dit ene kind te organiseren. Vaak worden ouders en zeker de broertjes en zusjes van dit speciale kind...
Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...
"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...
Ouders in een complexe scheiding kunnen soms vastzitten in negatieve patronen in de communicatie naar elkaar. Toch hebben ze de verantwoordelijkheid om als ouders, in het belang van het kind, tot afspraken te komen. In ons werk ervaren we echter geregeld dat ouders wel willen, maar telkens niet met elkaar...
Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...
Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk". Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?
Heb jij een gouden...
Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...
Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...
Sociaal Werk Nederland inventariseert wat er aan opleiding en training bestaat om vakbekwame jongerenwerkers klaar te stomen voor het werken met de doelgroep in de wijk.
Wat doen MBO en HBO? Wat zijn trainingen en opleidingstrajecten in de huidige praktijk? Waar liggen verbindingen tussen opleiding...
Binnen onze organisatie (complexe jeugdzorg) zijn we een verbetertraject gestart tbv de kwaliteit van cliëntdossiers. We willen onder andere aan de slag met het format van ons hulpverleningsplan, evaluaties en ook medewerkers ondersteunen in hoe ze rapportages schrijven en wat wel en niet in een...
Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei...
Scholen worden door de inspectie van het onderwijs beoordeeld op basis van schoolwegingen. Van scholen wordt hierdoor een bepaald uitstroomniveau verwacht, terwijl je als school je juist wil aanpassen aan het niveau en talenten van de kinderen.
Hoe ga je hiermee om als professional? Verandert dit je...
Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.
Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:
"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".
‘Wat is precies je hulpvraag?’
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...
Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...
Thema komt geregeld bij ons voor bij complexe scheidingshulp.
“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp.
Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...
Vakantie is altijd een spannend onderwerp van gesprek met kinderen en gezinnen. Het idee dat je er echt even niet bent, is soms lastig voor hen.
Maar ook voor onszelf. Het kan soms best even duren om werk af te sluiten en je geen zorgen te maken over kinderen en gezinnen. Wat is jullie...
Samenwerken en contact met ouders na een uithuisplaatsing is natuurlijk heel belangrijk. Hoe pakken jullie dat in de praktijk aan? Hoe zorg je voor goed contact vanuit verschillende woonplekken zoals gezinshuizen, woongroepen of behandelgroepen? Welke positieve of minder positieve ervaringen hebben...
Op 6 juni praten we op ons platform in een webinar over de ruimte die je nodig hebt bij je professioneel handelen en hoe je meer ruimte kan pakken. Jurja Steenmeijer* neemt je mee in haar model voor verantwoord handelen.
Wil je meepraten, luisteren en heb je vooraf vragen of voorbeelden over wat...
Iemand goede ervaring met een opleidingsinstituut voor de opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling?
Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met kennisontwikkeling binnen een gezinshuis. Momenteel wordt er in het gezinshuis niet veel aandacht aan besteedt. Wel zijn sommige medewerkers SKJ geregistreerd en doen via die weg wel veel cursussen/ trainingen. Heeft iemand tips/ ervaringen met...
Leren gebeurt vooral in de praktijk en door reflectie op de ervaringen in die praktijk. Een opleiding volgen is daarbij aanvullend. Leren is ook een sociaal proces, je leert van en met elkaar.
Hoe organiseer je dat (samen) leren in de praktijk nu zo, dat medewerkers dit ook echt gaan doen, zonder dat...
Van professionals horen we dat zij de samenwerking belangrijk, maar soms ook lastig vinden. Wat zijn knelpunten of succesfactoren in de samenwerking met ouders rond complexe veiligheidsvragen zoals jeugdcriminaliteit? Heb je een goed voorbeeld waarin samenwerking met ouders succesvol was of tips over wat...
Is het probleem; het excessieve geweld gepleegd door de minderjarige, de enorme hoeveelheid drugs die verspreid moet worden, de ondermijnende krachten op onze voetbalvelden en in scholen, jongeren die worden geronseld en uitgebuit (mensenhandel), het drugsgebruik, de sociale achterstand in wijken, trots,...
De richtlijn uithuisplaatsing en terugplaatsing is herzien. In de richtlijn is onder andere extra aandacht voor het samen beslissen met ouder en kind en voor de inzet van het informele netwerk en sociale hulp bij de ondersteuning van ouders en kind. Samen met de richtlijn is ook de info voor ouders...
Professionals in het jeugdveld maken regelmatig heftige dingen mee. Veel professionals in de jeugdzorg hebben ervaringen waarbij zij onveiligheid hebben ervaren. Zo’n gebeurtenis zelf of een bericht hierover in de media kan bij jou en jouw collega’s allerlei gevoelens oproepen zoals verdriet, boosheid...
Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...
Er bestaan verschillende soorten diensten die binnen verschillende CAO’s worden gehanteerd; dagdiensten, nachtdiensten (wakker of slapend), aanwezigheidsdiensten, bereikbaarheidsdiensten. Hierin wordt iets anders van medewerkers verwacht. Dat heeft weer invloed op hoeveel en hoe vaak je diensten achter...
Ik ben benieuwd wat jullie verstaan onder het versterken van een wijkteam en waar je “ winst” kan behalen om dit te doen en met welke bedoeling. Moet een wijkteammedewerker veel van verschillende onderwerpen weten of moeten er veel specialisten zijn in een team waardoor je minder hoeft door te...
Zit er mee te stoeien en wil graag een goed voorbeeld uit de praktijk om er een beter inzicht (+kennis) over te krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...
Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...
Ik kom met regelmaat bij gezinnen waarbij het aanbod van meeleefgezinnen zeer helpend zou kunnen zijn, maar de kinderen ouder zijn dan 4 jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ouder met psychische problematiek, en een klein netwerk. Voor zo'n ouder kan het fijn zijn wanneer zijn of haar kind bij een...
Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...
Bij hulpverlening aan kinderen in de puberleeftijd zijn de ouders misschien niet meteen in beeld. Maar ouders zijn belangrijke samenwerkingspartners bij de behandeling van een jongere. Als een jongere aangeeft dat zijn ouders niet geïnformeerd mogen worden, is dat zijn goed recht, en is de hulpverlener...
De wens is om makkelijker een genogram op te stellen. Het programma GenoPro is bekend, maar er is meer behoefte aan een Word versie (of vergelijkbaar).
Heeft iemand tips?
Als er (nog) geen behandeling is gestart, kun je misschien ook teveel oprakelen en de klachten verergeren. Hoe is jullie ervaring hierin?
Ik hoor graag uit wat de mogelijkheden en behoeften zijn wat betreft online leren voor jeugdprofessionals. Heb je een inspirerend voorbeeld of een idee vanuit je organisatie, dan hoor ik het graag. Daarbij ben ik extra benieuwd naar de ervaringen en ideeën van adviseurs Leren en Ontwikkelen.
Graag...
Ik werk als gedragswetenschapper met jeugdhulpverleners in ambulante trajecten. Het valt me op dat het voor bijna iedereen moeilijk is om een traject af te ronden. Vaak zijn doelen al behaald, geven de gezinnen aan geen hulpvraag meer te hebben, maar vindt de jeugdhulpverlener het toch moeilijk om...
Als medewerker in een kleine organisatie voor zorg aan jongeren heb ik meerdere (neven)taken. Er zijn momenten dat er teveel vragen op me af komen en dat alles urgent lijkt. Ik vind het dan een uitdaging om prioriteiten te stellen. Toch is dit nodig om het overzicht te bewaren en het werk goed gedaan te...
Als jeugdconsulent heb ik helaas te maken met wachttijden voor veel soorten hulp. Ik kan in de tussentijd niet alles zelf oppakken vanwege een volle caseload, terwijl er wel hulp nodig is. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er creatieve manieren of ideeen die jullie met mij willen delen?
In mijn wijkteam onderzoeken we wat nodig is om opvoedondersteuning door het wijk-/buurtteam te laten oppakken. Welke medewerkers pakken de opvoedvragen op? Hoe lang duren deze trajecten? Wat is er nodig om deze vragen goed op te pakken? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in andere regio's.
Ik ben als pedagogisch medewerker van een Voorschoolse Educatie en peuteropvang in Zwolle zoekende naar een goede manier van samenwerken met andere jeugdprofessionals, bijvoorbeeld bij het wijkteam. Ik wil graag de samenwerking met het Sociaal Wijkteam verstevigen door inspirerende voorbeelden van...
Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende probleem- en krachtenanalyse noodzakelijk. We weten dat dit belangrijk is, maar toch wordt het lang niet altijd gedaan. Hoe kunnen we hier echt werk van maken en wat kan jou als professional hierbij...
Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...