“Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?”
Toelichting
Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer – beleid, onderwijs – jeugdhulp)
• Samenwerking in de eigen regi
• Werkzame elementen in de samenwerking onderwijs en jeugdhulp / oza’s
• Vroegsignalering in kinderopvang en PO; onderwijs en jeugdhulp samen
• Werken vanuit leidende principes
• Data gebruik om effectiviteit te monitoren
• Onderbouwing / businesscase beschrijvingen
• AVG – administratie
Motivatie
We doen een uitvraag naar de ontwikkel- en leervragen die er leven rond het thema samenwerking onderwijs en jeugdhulp. De reacties gebruiken we als inhoudelijke input voor een aantal bijeenkomsten georganiseerd door het Steunpunt Passend Onderwijs en het NJi. https://www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl/actualiteit/uitvraag-ontwikkel-en-leervragen-samenwerking-onderwijs-en-jeugd/
Werkgebied
Passend onderwijs
Ik merk dat zorgvragen vaak accuut zijn en dat (laagdrempelige) hulp vaak moeilijk direct in te zetten is doordat aanvragen langer duren dan betrokkenen graag zouden willen. Extra handen in een klas, zoals bijvoorbeeld ambulante begeleiding voor een leerling met zorgbehoefte, zou direct ingezet moeten kunnen worden, terwijl hier vaak een traject van weken aan vooraf gaat.
Zorgen worden eerder groter dan kleiner door de lange aanlooptijd.
soms is er behoefte aan begeleiding bij 'vrije momenten', zoals de pauze bijvoorbeeld. Wanneer het een kind betreft met een zorgbehoefte, wordt deze vraag vaak neergelegd bij zorg en dus financiering vanuit de Jeugdwet, de vraag is of deze niet beantwoord zou moeten worden vanuit de onderwijs. Kinderen met een rugzakje die binnen het reguliere onderwijs zijn, daar hoort toch ook een bepaalde begeleiding bij? Om ervoor te zorgen dat het kind (met rugzakje) voldoende tot leren en sociale ontwikkeling komt, klopt het dan wel dat deze vraag bij de zorg komt, hoort deze dan niet bij het onderwijs?
Beste Evelien,
Ik ben als adviseur jeugd bij Sociaal Werk Nederland erg geïnteresseerd in de huidige ontwikkeling (en) rondom samenwerking tussen Po/VO en het jeugd -en jongerenwerk. Wij weten dat diverse leden van ons (welzijnsorganisaties) lokaal samenwerken met onderwijs, maar hoe staat de vlag wat betreft samenwerking landelijk? Zien jullie dat er op grote schaal samengewerkt wordt?
Hoi Simone, deze vraag heeft eigenlijk 2 verschillende antwoorden;
Begeleiding tijdens pauzes;
Basisscholen zijn verantwoordelijk voor toezicht en begeleiding tijdens de kleine pauzes. Ouders zijn verantwoordelijk voor het overblijven tijdens de middagpauze, behalve bij continuroosters.
Begeleiding tijdens vrije momenten op school;
In ernstige situaties kan er vanuit jeugdhulp begeleiding worden ingezet voor maximaal 4 uur per week (bij zeer ernstige gedragsproblemen kan dit 7 uur zijn (bij leerlingen op het (V)SO)).
Ik raad onderstaande bron aan, hierin wordt veel duidelijk gemaakt.
Bron:
Handreiking en afwegingskader Onderwijszorgarrangementen West-Friesland
(van onze jurist ontvangen m.b.t. jeugdwet)