Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag

17 september 2021
Profielfoto van Lytitia van Binsbergen
Front Office medewerker

“Ik heb last van de werkdruk binnen mijn organisatie. Alle vragen lijken urgent. Wie heeft er tips voor het stellen van prioriteiten in je werk als jeugdzorgprofessional?”

Toelichting

Als medewerker in een kleine organisatie voor zorg aan jongeren heb ik meerdere (neven)taken. Er zijn momenten dat er teveel vragen op me af komen en dat alles urgent lijkt. Ik vind het dan een uitdaging om prioriteiten te stellen. Toch is dit nodig om het overzicht te bewaren en het werk goed gedaan te krijgen. Hoe doen jullie dat? Wie heeft er tips om het overzicht te houden en kwaliteit te leveren, ook wanneer de druk hoog is. 

Motivatie

Dat de werkdruk hoog ligt onder de jeugdzorgprofessionals is bekend. Wanneer je werkzaam bent binnen een kleine organisatie zie je vaak dat je als medewerker meerdere (neven) taken hebt. Er zijn momenten dat er veel vragen op je af komen en alles urgent lijkt te zijn. Om het overzicht te bewaren is het nodig om prioriteiten te stellen om het werk ook goed gedaan te krijgen. Dat vind ik soms wel een uitdaging. Hoe doen jullie dat en wie heeft er tips om overzicht te houden en kwaliteit te leveren?

Werkgebied

Werkzaam als Front office medewerker bij Youngster zorg in Apeldoorn/ Beekbergen

Profielfoto van Marijke Feijtel
Marijke Feijtel
Psychotherapeut en supervisor

Volg je eigen geweten en oordeel : doe wat je zelf als echt belangrijk inschat en laat wachten wat je zelf minder belangrijk vindt. Vaak blijkt dat te kloppen en kraait er geen haan naar datgene wat er niet gedaan is, of doe je dat alsnog later. En anders : bepaalde neventaken gewoon leren weigeren....

Profielfoto van Manon Donker
Inhoudelijk medewerker

Hoi Lytitia,

Op de website Platform Vakmanschap staat het artikel 'omgaan met werkdruk', waarin onder andere veel praktijkvoorbeelden van andere jeugdprofessionals staan : https://voordejeugd.nl/projecten/persoonlijk-leiderschap/hoe-ga-je-om-met-werkdruk/

Hopelijk heb je er wat aan!

Profielfoto van Sucdi Ahmed
Jeugdzorgwerker, maatschappelijk werkster en zorgaanbieder( A+care BV)

Hi Lytiria,

Nancy Peeters kan je hierbij tips voor geven.

Nancy Peeters
Info@Netwerkwerkgeluk.nl
06- 23594440

https://werkdrukverlager.nl/
https://www.jeugdzorg-werkt.nl/

Gr.

Sucdi

Profielfoto van Klariena Bouma
Docent/trainer/coach/jeugdprofessional

Hallo Lytitia,

Erg lastig om dit in je eentje aan te gaan passen binnen een organisatie, je hebt hiervoor een duidelijk visie en manier van werken nodig die ook je collega's uitstralen, zodat je allemaal op de zelfde manier omgaat met deze urgente casussen. En weet van elkaar ook waar de krachten en valkuilen liggen op het gebied van omgaan met stress/hoge werkdruk. Weet waar jouw professionele autonomie ligt en durf dit uit te spreken; grenzen stellen.
Ik kan hier samen met jou en je team op maat naar gaan kijken, mocht je werkgever dit ook willen als investering voor de organisatie; om zo uiteindelijk meer rust in je werk te krijgen en prioriteiten te kunnen stellen. https://sociaaldomeinonline.nl/methodischreflecteren/

Hartelijke groet, Klariena

Profielfoto van Hetty Koenraads
Psychiatrisch Maatschappelijk Werker / Equine Assisted Therapist

Hallo Lytitia,
Voor mij geldt - en dat is een stuk visie - klanten eerst. Ik weet niet of je vanuit jouw functie met klanten te maken hebt. Service en dienstbaarheid is voor mij belangrijk.
In het prioriteren maak ik gebruik van de Eisenhower matrix belangrijk / onbelangrijk versus urgent - niet urgent.
Belangrijk hangt met visie en waarden van jou zelf en de organisatie samen. Urgent hangt samen met een deadline.
Zaken die evengoed over een week gedaan kunnen worden, laat ik wachten.
Verder bedien ik me van de gewoonte dat iets wat binnen enkele minuten onder mijn handen vandaan is - zoals het beantwoorden van een mailtje - dat doe ik meteen (dan heb ik het geen 2 keer voor ogen waardoor het dubbele aandacht vraagt).
Ik denk ook aan het blokken van je agenda, waar het dat toelaat - dat je ongestoord kunt werken, de telefoon uitzet en alle overige tabbladen sluit.
Tot slot is de centrale vraag - ligt er in het totaal niet te veel op je bord... want dan kun je wel van alles blijven verzinnen om het erop te passen en heen en weer te schuiven, maar blijven er dingen naast vallen. Niets is zo frustrerend als dat - het kan onterecht het gevoel van incompetentie veroorzaken en brengt onrust. In dat geval is een gesprek met collega's over verdeling, overdracht en delegeren van taken van belang.
Hoop dat ik je hiermee van dienst heb kunnen zijn.

Profielfoto van Eline Donkers
Team Toegang en Regie Jeugd (Sociaal wijkteam)

Hoi Lytitia,
Het kan helpen om te kijken wat mensen vanuit hun eigen kracht zelf nog kunnen. Het is vaak juist niet helpend voor mensen om heel erg te leunen op hun hulpverlener. Voor de vragen waar ze wel hulp bij kunnen gebruiken is het goed om te kijken waar ze nog meer terecht kunnen. Bijvoorbeeld voor een moeilijke brief naar het wijkplein (in ieder geval voor inwoners van 's-Hertogenbosch is er een vrije inloop op verschillende plekken). Voor wat meer psychische ondersteuning kan ook de praktijkondersteuner van de huisarts iets betekenen.
Daarnaast is het altijd belangrijk om te kijken naar de ernst van het probleem, als dit probleem er gisteren ook was, waarom moet het dan per se vandaag opgelost worden. Wat gebeurd er wanneer jij zou wegvallen, loopt iemand dan echt schade op of worden er dan ook weer andere manieren gevonden? Wie zijn probleem is het nu eigenlijk, wordt zo min mogelijk de probleemeigenaar. Mensen kun je ook helpen door aan te geven wat ze zelf kunnen doen om iets op te lossen in plaats van het probleem overnemen.
Hopelijk helpt dit je een beetje!

Profielfoto van Oscar Plomp
Trainer

Dag Lytitia,
Heb je al eens overwogen om bij je werkgever aan te geven dat je hier graag aan wil werken? Bijvoorbeeld met behulp van een coach.
Ik coach in mijn praktijk geregeld medewerkers met vergelijkbare vragen bekostigd door de werkgever. Met als doel om uitval te voorkomen. Zie mijn website www.coraz.nl

Hartelijke groeten,
Oscar Plomp