Ben jij betrokken bij een (vorm van) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg? Hoe werkt daarin de regie en herken je de 4 kernrollen die in de toelichting staan beschreven? Wat werkt goed in die rolverdeling en hoe zou het beter kunnen?
Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei komt.
Het blijkt vaak lastig te zijn om de verschillende werelden van onderwijs, jeugdhulp/zorg en het gemeentelijke sociale domein bij elkaar te brengen, en daarmee ook de regieneming in de samenwerking tussen deze domeinen. Behalve dat er sprake is van verschillende professionele werelden en bekostigingsvormen, zijn er ook verschillen in omvang van regio’s en het meer of minder domineren van een centrumgemeente en zijn er verschillen in de cultuur van een gebied en de geneigdheid tot samenwerken.
Uit een verkenning dat Met Andere Ogen heeft laten uitvoeren omtrent dit vraagstuk, is gebleken dat er in een dergelijke brede regieneming een viertal kernrollen bij elkaar komen, die zowel door één persoon vervuld kunnen worden als door meerdere personen.
Het gaat om de volgende kernrollen:
1.Ontwerper, iemand die ‘ziet’ waar samenwerking inhoudelijk iets kan opleveren voor kinderen/gezinnen en die deze visie vertaalt in een praktische aanpak
2. Kwartiermaker, iemand die behulpzame kennis en ideeën inbrengt om de aanpak ‘regulier’ te maken in effectieve routines en daarmee een nieuw samenwerk-proces bestendigt
3. Verbinder, iemand die vanuit enthousiasme (nieuwe) partners bijeenbrengt en een prettig klimaat schept
4. Dirigent, iemand die het netwerk een identiteit geeft (‘smoel’) door partijen in hun kracht te zetten en verticale samenwerking tussen de sturingsniveaus tot stand te brengen.
Vanuit mijn werk met het bieden van een ontwikkelplek voor thuiszittende kinderen, houd ik me heel erg bezig met de samenwerking op het snijvlak van onderwijs en zorg en heb ik met name op casus niveau te maken met samenwerking tussen de gemeente (jeugdprofessionals, wijkteam), samenwerkingsverband, leerplicht, school en eventuele andere betrokken hulpverlening. Meestal verloopt die samenwerking op casusniveau goed, hoewel we daarin soms ook tegen de (financiele) schotten tussen onderwijs en zorg aanlopen en we (maatwerk) out-of-the-box oplossingen moeten bedenken. Dan zou je het zo fijn vinden als op breder, bestuurlijk niveau, out-of-the-box regelingen voor handen zouden zijn en we daardoor met zijn allen niet steeds het gevoel moeten hebben dat we buiten de lijntjes aan het kleuren zijn.
Met Andere Ogen is juist op dat breder trekken van die samenwerking heel erg actief, waardoor we ons gesterkt kunnen voelen en weten dat we zeker niet de enige zijn die buiten de lijntjes kleuren! Ik ben ontzettend benieuwd naar andere verhalen over de samenwerking tussen gemeente, zorg en onderwijs en zou daar graag door geïnspireerd worden!
Ik ben in twee organisaties werkzaam. Als directeur/eigenaar van A.A.I. centrum De Klimop, een onderwijs-zorgboerderij met specialistische jeugdhulpverleningbin Etten-Leur Noord-Brabant, waar thuiszittende kinderen worden opgevangen en teruggeleid naar school en als Verbinder bij Met Andere Ogen, een netwerkorganisatie die in opdracht van de ministeries van VWS en OCW werkt en gesubsidieerd wordt, waarbij VNG samen met Netwerk LPO opdrachtnemer is namens de Coalitie en een regiebureau het programmanagement levert.