Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...
Neurobiologie, traumasensitief werken (in de jeugdhulp) en traumasensitief onderwijs worden steeds bekendere begrippen maar zijn soms best ingewikkeld om te begrijpen. Er komt steeds meer toegankelijke informatie beschikbaar en samen met jullie eigen ervaringen, denk ik dat we al een heel mooi overzicht...
"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...
De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...
Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...
Help jij mee met het in kaart brengen van hoe deze teams toegankelijke hulp bieden aan jeugdigen en hun ouder(s)/verzorger(s)? Lees meer informatie over het onderzoek en vul de vragenlijst in via deze link: Vragenlijst hulp aan kinderen met gedragsproblemen (qualtrics.com) In het kort over dit...
Ouders in een complexe scheiding kunnen soms vastzitten in negatieve patronen in de communicatie naar elkaar. Toch hebben ze de verantwoordelijkheid om als ouders, in het belang van het kind, tot afspraken te komen. In ons werk ervaren we echter geregeld dat ouders wel willen, maar telkens niet met elkaar...
In de Week Tegen Kindermishandeling organiseren het NJi en de Kindertelefoon een webinar voor het basis- en voortgezet onderwijs (onderbouw). Hiervoor zoeken wij een onderwijsprofessional die kan vertellen over hoe je contact kunt maken met kinderen die (mogelijk) te maken hebben met...
Op het Platform Vakmanschap delen we in de rubriek ‘Vakgenoten vertellen’ mooie voorbeelden van bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Wij zouden heel graag méér van die goede voorbeelden leren kennen, om ze te kunnen delen, zodat we anderen daarmee kunnen inspireren! Ook als je...
Denk hierbij aan boeken, podcasts, een mooie documentaire of film die relevant is voor, of gelinkt is aan ons werk. Het liefst met een klein beetje context: waar gaat het over? Welke raakvlakken heeft het met jouw werk? Wat heeft het kijken/lezen/luisteren met je gedaan? En hoe heeft het je geïnspireerd?...
DEZE VRAAG IS GESLOTEN - Bedankt voor alle reacties! Eén van de rondetafelgesprek of VdJD Talks op de Voor de Jeugd Dag 2024 is met bestuurders: wethouders jeugd en onderwijs, bestuurders van organisaties in het jeugdveld en kennisinstituut. Het gesprek zal gaan over hoe zij leren. Bestuurders willen...
De zorg voor zingeving in het domein van de eerstelijnszorg, en zo ook in de (ambulante) jeugdzorg, krijgt steeds meer aandacht. Daartoe is de Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke verzorging bezig met een kennisagenda die de belangrijkste thema’s en kennisvragen in kaart brengt op het brede...
De vakantie is nu in alle regio's begonnen dus de kinderen kunnen lekker genieten van hun vrije tijd. Voor ouders en opvoeders kunnen die zes weken vrij soms best een uitdaging zijn. Ik ben benieuwd welke tips jullie ouders en opvoeders geven over wat ze kunnen doen met hun kinderen tijdens de vakantie....
We krijgen bij het Kenniscentrum Sport & Bewegen van steeds meer professionals, o.a. werkzaam in de geboortezorg, te horen dat er behoefte is aan meer ondersteuning en kennis op het gebied van bewegen rondom de zwangerschap. Om professionals te voorzien in hun behoeften, zouden we graag willen...
Waar je dan ook werkt, of het nu in het onderwijs of in de zorg is, als het zomervakantie wordt is dat enerzijds een vrije periode, anderszijds kan dat zorgen met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld dat je hoopt dat die ene jongen of dat ene meisje uit jouw klas niet uitgehuwelijkt wordt in de vakantie,...
Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...
Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk". Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?
Heb jij een gouden...
Welke vraag is voor jou een intervisie vraag die hout snijdt en waarmee je echt nieuwe en helpende inzichten krijgt?
Welke vraag heeft iets voor jou veranderd?
Welke vraag was spot on?
Bekende tools of materialen zijn bijvoorbeeld poppetjes van hout of duplo voor het maken van een familieopstelling of papier en kleurtjes om kinderen te laten tekenen. Ik hoor regelmatig van professionals uit verschillende sectoren over andere materialen die ingezet worden en elke keer denk ik 'wat een...
In het werk met jeugdigen en gezinnen kan de problematiek behoorlijk uiteen lopen. Hoe hou je kennis up to date? En hoe ga je om met complexe problematiek die niet altijd op je netvlies staat?
Wij zijn in onze organisatie bezig met diversiteit- en inclusiebeleid en willen bijdragen aan meer bewustwording over die thema’s. Daar werken we op verschillende manieren aan: we hebben een missie en visie D&I ontwikkeld; we nodigen sprekers uit en organiseren activiteiten op de werkvloer; alle...
We werken met mensen en in soms lastige situaties. Dan kan het zomaar gebeuren dat je jezelf terguvindt na een gebeurtenis en je afvraagt wat er aan de hand was en hoe dit invloed heeft op hoe je voortaan kijkt naar dergelijke gebeurtenissen.
Als jeugbeschermer herinner ik me een terug plaatsing van...
Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...
Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...
In de samenwerking tussen onderwijs en zorg hoor je meestal over de problemen waar je tegenaan loopt, zoals bijvoorbeeld dat onderwijs en zorg elkaars taal niet spreken, dat iedereen erg op zijn of haar eigen eilandje wil blijven zitten, dat professionals uit het onderwijs een andere werkhouding hebben...
Voor het Nederlands Jeugdinstituut en de Universiteit Utrecht doe ik onderzoek naar de perceptie van jeugd- en onderwijsprofessionals ten aanzien van jeugdhulpondersteuning op de basisschool.
Ik zou hiervoor heel graag in gesprek gaan met professionals werkzaam op basisscholen. Ik ben specifiek op zoek...
“𝘓𝘪𝘦𝘧𝘴𝘵 𝘻𝘰𝘶 𝘪𝘬 𝘻𝘪𝘦𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦 𝘬𝘦𝘵𝘦𝘯𝘱𝘢𝘳𝘵𝘯𝘦𝘳𝘴, 𝘪𝘯𝘤𝘭𝘶𝘴𝘪𝘦𝘧 𝘥𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘰𝘭𝘦𝘯, 𝘣𝘦𝘵𝘦𝘳 𝘰𝘱 𝘦𝘭𝘬𝘢𝘢𝘳...
Wij organiseren een themadag in oktober waar dit aan bod komt. In de overdracht van PO naar VO van -met name de kwetsbare kinderen- is er volgens ons nog veel te winnen. Wie kent of is een goed voorbeeld?
Sociaal Werk Nederland inventariseert wat er aan opleiding en training bestaat om vakbekwame jongerenwerkers klaar te stomen voor het werken met de doelgroep in de wijk.
Wat doen MBO en HBO? Wat zijn trainingen en opleidingstrajecten in de huidige praktijk? Waar liggen verbindingen tussen opleiding...
In mijn ervaring blijven sommige hulpvragen altijd en veranderen er ook thema's en hulpvragen gedurende de tijd. Denk alleen maar aan de impact van de soacials, telefoongebruik en corona van de afgelopen jaren.
Ik ben erg benieuwd welke thema's en hulpvragen jij tegenkomt en wanneer je het weet, ook de...
Casuïstiek bespreken: Hoe doe jij dat? Deel met ons jouw methode!
Door gezamenlijk casuïstiek te bespreken kun je je eigen kennis rondom een onderwerp of aanpak vergroten. Je leert van elkaar en neemt een ander mee in het proces van begeleiding of behandeling.
In een lastige situatie bij de hulp aan gezinnen of kinderen waar veel zorgen om zijn, is er de neiging om te gaan rennen. Het kan de drang zijn om je eigen ongemak weg te nemen door bijvoorbeeld een snelle beslissing door te drukken. Het gevoel 'iets' eraan gedaan te hebben, biedt dan...
Voorbeeldcasus: Een jongen van 10 jaar krijgt in het AZC waar hij woont een complete dwarslaesie en heeft sindsdien beademing nodig. Na maandenlange revalidatie is een geschikte vervolgplek gevonden. Moeder krijgt een woning in dezelfde gemeente aangeboden als waar zoon verblijft om dicht bij haar kind te...
Studenten volgen binnen de hbo-minor Werken In Gedwongen Kader van Windesheim Zwolle onderwijs om hun kennis, houding en vaardigheden te versterken bij het werken in het gedwongen kader. Eén van de vakken gaat specifiek over de inrichting en werkwijzen in het gedwongen kader jeugd. Dit gaat zowel over...
Binnen onze organisatie (complexe jeugdzorg) zijn we een verbetertraject gestart tbv de kwaliteit van cliëntdossiers. We willen onder andere aan de slag met het format van ons hulpverleningsplan, evaluaties en ook medewerkers ondersteunen in hoe ze rapportages schrijven en wat wel en niet in een...
"Leerkrachten ervaren dat ze geleefd worden. Leerkrachten voelen druk door tijdgebrek, uitval van collega’s en hoge verwachtingen van bijvoorbeeld de inspectie en ouders. Met name startende leerkrachten vinden het lastig om op hun eigen kunnen te vertrouwen en bijvoorbeeld de lesmethode los te laten,...
We vinden allemaal vakmanschap in ons werk belangrijk, maar wat is dat eigenlijk in ons werk?
Van een timmerman zie je in één oogopslag of hij of zij vakmanschap levert of prutswerk, maar hoe maak je vakmanschap in hulpverlening en onderwijs concreet?
Stel, ik maak een lijst van kwaliteiten,...
Op de werkvloer en in de dag dagelijkse pratijk ontstaan vaak de mooiste en praktische ideeen, maar vaak blijft het dan ook bij die ene persoon of dat groepje mensen die daar enthousiast over zijn en die het toevalliger wijs zijn tegen gekomen. Ik denk dat wij veel meer van elkaar kunnen leren dan dat wij...
Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei...
We werken met jongeren in de leeftijd van 16 tot 27 en merken dat het onderwerp genderidentiteit heel actueel is bij deze doelgroep. We willen ons beleid hierop aanpassen en vragen ons af of er organisaties zijn die ervaring hebben opgedaan met het invulling geven aan dit beleid.
Scholen worden door de inspectie van het onderwijs beoordeeld op basis van schoolwegingen. Van scholen wordt hierdoor een bepaald uitstroomniveau verwacht, terwijl je als school je juist wil aanpassen aan het niveau en talenten van de kinderen.
Hoe ga je hiermee om als professional? Verandert dit je...
Ouders melden vaak dat hun kind een probleem heeft en zijn zich er niet van bewust dat zij alles in huis hebben om hun kind te helpen maar vaak vastlopen en hun eigen patronen ongewild doorgeven.
Inmiddels heb ik door schade en schande een heel arsenaal aan opmerkingen en vragen paraat voor dit soort...
In de rechtbank bij een zitting over een ondertoezichtstelling merkte ik ooit dat het feit dat een kind van 6 niet wist wat pindakaas was, nog nooit een wortel had gezien en alleen vla at, uiteindelijk heel veel verschil maakte bij de beslissing over de ondertoezichtstelling.
Dit leerde mij op dat...
Als jeugdprofessional ben je steeds nieuwsgierig naar de vraag hoe je nog beter kunt worden in de zorg aan kinderen, gezinnen en hun omgeving. Een manier is het uitvoeren van en deelnemen aan casusonderzoek. Soms wil je leren van een casus vanwege het succesvolle of juist problematische verloop of omdat...
We zijn betrokken bij een jongere van 14 die wietverslaafd is, geen inzicht heeft in zijn probleemgedrag en niet gemotiveerd is om deel te nemen aan school, therpaie, gesprekken drugsconsulent, meedraaien op de groep etc. Hij zit nu al een jaar in een 3-mileusvoorziening maar er wordt geen vooruitgang...
In het verleden heb ik ooit met 15 mensen om tafel gezeten over een gezin. Inderdaad OVER een gezin met politie, buurtwerker, school, schoolarts, therapeuten en mogelijk nog meer. Ik was uitgenodigd als jeugdbeschermer en kreeg als het ware de opdracht van deze groep mensen om het probleem van het gezin...
Vanuit onze Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland hebben we de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar het samenwerken van de professionals met het netwerk rondom de jeugdigen. We hebben oa een kaart-praatspel ontwikkeld en we hebben plannen, om in 2024 te onderzoeken hoe dit spel z'n weg vindt in...
Lijkt me leuk om verschillende ideeën met elkaar uit te wisselen over hoe we de Kinderboekenweek en het thema kunnen inzetten in ons werk. Ik denk namelijk dat ook als we in een net ander vakgebied werken, veel aan elkaars ideeën hebben. Hieronder een paar vragen om op weg te helpen maar alle tips en...
Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.
Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:
"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".
‘Wat is precies je hulpvraag?’
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...
Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...