In de handreiking omgaan met dilemma’s rond vrijheidsbeperking in open jeugdhulp met verblijf vind je zes dilemma’s die Jeugdprofessionals ervaren rondom vrijheidsbeperking. Bijvoorbeeld in de opvoeding of bij het maken van huisregels. Maar ook bij het beschermen van jongeren of van jezelf. Bij elk...
Bij het NJi houden we ons onder andere bezig met leerlingparticipatie op de basisschool. Hier hebben we in 2023 – 2024 een pilot in gedraaid waar 10 basisscholen aan mee hebben gewerkt. Daaruit is ons kennisdossier ontstaan, deze vind je hier: Leerlingparticipatie | Nederlands Jeugdinstituut. Deze...
"Soms blijft een beslissing aan je knagen. Zelfs als je hem al hebt genomen." Dat overkomt Mel ook. Mel zit op de rand van haar bureau, koffiebeker in de hand, starend naar haar scherm. Ze heeft gekozen, maar de situatie blijft toch in haar hoofd rondgaan. Heb ik écht goed geluisterd naar het gezin? Heb...
Uit onderzoek van Ymke Riemersma wat binnenkort wordt gepubliceerd, blijkt dat contact tussen ouders en kinderen/ jongeren die niet thuis wonen samenhangt met de kwaliteit van leven die zij ervaren. Tijdens het kennispraktijknetwerk residentiele jeugdhulp van 13 maart staat dit onderwerp op de agenda....
Welke activiteiten heb je in die periode georganiseerd? Of heb je juist deelgenomen aan activiteiten van anderen?
Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...
Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...
Bij het Luister!-onderzoek van de Universiteit Utrecht kijken we naar de stem van het kind bij scheiding. Worden zij betrokken bij beslissingen en zo ja, hoe?
We doen al onderzoek naar kindgesprekken in de rechtbank, maar we zijn juist ook heel benieuwd hoe scheidingsmediators kinderen in het proces...
Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...
Hoe vaak is het dat ouders een opvoedvraag mij neerleggen en ik hard aan het werk ben gegaan om het op te lossen?
Maar al te vaak ben ik in deze valkuil gestapt, omdat ik zag dat ze zelf het antwoord niet hadden. Ondanks dat ik natuurlijk al lang wist dat ik niet de oplossing heb.
Het is een reactie...
Steeds meer basis- en middelbare scholen werken samen met een wijkteam, buurtteam of CJG. Een voorbeeld hiervan lees je in het nieuwste interview uit de rubriek Vakgenoten Vertellen op het Platform: CJG (Centrum Jeugd en Gezin)-medewerker op school: van pilot naar nieuwe standaard. Op verschillende...
De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen. Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...
Jobcarving staat voor het creëren van een nieuwe functie door het afsplitsen en samenvoegen van taken uit verschillende functies. Bijv. meer eenvoudige taken die voor een nieuwe medewerker (young professional) behapbaarder zijn om daarna toe te werken naar een bestaande (zwaardere) functie of een...
Van 22 januari tot en met 1 februari 2025 zijn het weer de Nationale Voorleesdagen. Het boek ‘Rinus’ van Ingrid en Dieter Schubert is gekroond tot Prentenboek van het Jaar 2025. Hoe geven jullie vorm aan voorlezen op het kinderdagverblijf, groepen met voorschoolse educatie en/of buitenschoolse...
Op het Platform houden we ons momenteel bezig met het thema 'de pedagogische basis'. Vanuit bijv. het NJI wordt er heel hard gewerkt aan tips en tools voor het versterken van de pedagogische basis. Ik denk dat het werkveld daar ook een hele mooie bijdrage aan kan leveren! Daarom ben ik benieuwd hoe en of...
Het einde van 2024 is in zicht. Een mooi moment voor reflectie! Welke goede voornemens heb jij in je werk voor 2025? Of wat wens je jouw collega professionals toe?
Afgelopen week was de week van de mediawijsheid, die dit jaar in het teken stond van gezond schermgebruik. Mediagebruik is niet meer weg te denken uit onze samenleving en kinderen groeien er van jongs af aan mee op. Dit vraagt ook wat van volwassen opvoeders en professionals, die zelf vaak niet zijn...
Vanuit het gebiedsteam is een verzoek tot onderzoek gedaan bij de Raad voor de Kinderbescherming. Er is sprake van een onveilige situatie voor een moeder en kinderen. Zorg is over ontvoering van kinderen naar buitenland en mogelijk eerwraak etc. Eigenlijk zijn alle lijnen uitgezet en alle hulp in het...
Een ouder ontmoetingsgroep is zo gestart en wanneer er een aansprekend doel of thema is, is het meestal niet zo moeilijk om ouders bij elkaar te krijgen. De vraag is echter: hoe houd je zo'n groep actief? Hoe zorg je ervoor dat deelnemers keer op keer terug komen? welke inhoud is werkend voor een...
In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...
In veel gezinnen waarin wij komen speelt er een speciale zorgbehoefte voor één van de kinderen . In de praktijk komt het er dan vaak op neer dat alle aandacht zich richt op hoe de zorg en aandacht voor dit ene kind te organiseren. Vaak worden ouders en zeker de broertjes en zusjes van dit speciale kind...
Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...
Casuïstiek bespreken: Hoe doe jij dat? Deel met ons jouw methode!
Door gezamenlijk casuïstiek te bespreken kun je je eigen kennis rondom een onderwerp of aanpak vergroten. Je leert van elkaar en neemt een ander mee in het proces van begeleiding of behandeling.
Denk hierbij aan boeken, podcasts, een mooie documentaire of film die relevant is voor, of gelinkt is aan ons werk. Het liefst met een klein beetje context: waar gaat het over? Welke raakvlakken heeft het met jouw werk? Wat heeft het kijken/lezen/luisteren met je gedaan? En hoe heeft het je geïnspireerd?...
Neurobiologie, traumasensitief werken (in de jeugdhulp) en traumasensitief onderwijs worden steeds bekendere begrippen maar zijn soms best ingewikkeld om te begrijpen. Er komt steeds meer toegankelijke informatie beschikbaar en samen met jullie eigen ervaringen, denk ik dat we al een heel mooi overzicht...
"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...
Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...
De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...
Ouders in een complexe scheiding kunnen soms vastzitten in negatieve patronen in de communicatie naar elkaar. Toch hebben ze de verantwoordelijkheid om als ouders, in het belang van het kind, tot afspraken te komen. In ons werk ervaren we echter geregeld dat ouders wel willen, maar telkens niet met elkaar...
Op het Platform Vakmanschap delen we in de rubriek ‘Vakgenoten vertellen’ mooie voorbeelden van bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Wij zouden heel graag méér van die goede voorbeelden leren kennen, om ze te kunnen delen, zodat we anderen daarmee kunnen inspireren! Ook als je...
DEZE VRAAG IS GESLOTEN - Bedankt voor alle reacties! Eén van de rondetafelgesprek of VdJD Talks op de Voor de Jeugd Dag 2024 is met bestuurders: wethouders jeugd en onderwijs, bestuurders van organisaties in het jeugdveld en kennisinstituut. Het gesprek zal gaan over hoe zij leren. Bestuurders willen...
De zorg voor zingeving in het domein van de eerstelijnszorg, en zo ook in de (ambulante) jeugdzorg, krijgt steeds meer aandacht. Daartoe is de Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke verzorging bezig met een kennisagenda die de belangrijkste thema’s en kennisvragen in kaart brengt op het brede...
De vakantie is nu in alle regio's begonnen dus de kinderen kunnen lekker genieten van hun vrije tijd. Voor ouders en opvoeders kunnen die zes weken vrij soms best een uitdaging zijn. Ik ben benieuwd welke tips jullie ouders en opvoeders geven over wat ze kunnen doen met hun kinderen tijdens de vakantie....
We krijgen bij het Kenniscentrum Sport & Bewegen van steeds meer professionals, o.a. werkzaam in de geboortezorg, te horen dat er behoefte is aan meer ondersteuning en kennis op het gebied van bewegen rondom de zwangerschap. Om professionals te voorzien in hun behoeften, zouden we graag willen...
Waar je dan ook werkt, of het nu in het onderwijs of in de zorg is, als het zomervakantie wordt is dat enerzijds een vrije periode, anderszijds kan dat zorgen met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld dat je hoopt dat die ene jongen of dat ene meisje uit jouw klas niet uitgehuwelijkt wordt in de vakantie,...
Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...
Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk". Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?
Heb jij een gouden...
Welke vraag is voor jou een intervisie vraag die hout snijdt en waarmee je echt nieuwe en helpende inzichten krijgt?
Welke vraag heeft iets voor jou veranderd?
Welke vraag was spot on?
Bekende tools of materialen zijn bijvoorbeeld poppetjes van hout of duplo voor het maken van een familieopstelling of papier en kleurtjes om kinderen te laten tekenen. Ik hoor regelmatig van professionals uit verschillende sectoren over andere materialen die ingezet worden en elke keer denk ik 'wat een...
In het werk met jeugdigen en gezinnen kan de problematiek behoorlijk uiteen lopen. Hoe hou je kennis up to date? En hoe ga je om met complexe problematiek die niet altijd op je netvlies staat?
Wij zijn in onze organisatie bezig met diversiteit- en inclusiebeleid en willen bijdragen aan meer bewustwording over die thema’s. Daar werken we op verschillende manieren aan: we hebben een missie en visie D&I ontwikkeld; we nodigen sprekers uit en organiseren activiteiten op de werkvloer; alle...
We werken met mensen en in soms lastige situaties. Dan kan het zomaar gebeuren dat je jezelf terguvindt na een gebeurtenis en je afvraagt wat er aan de hand was en hoe dit invloed heeft op hoe je voortaan kijkt naar dergelijke gebeurtenissen.
Als jeugbeschermer herinner ik me een terug plaatsing van...
Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...
Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...
In de samenwerking tussen onderwijs en zorg hoor je meestal over de problemen waar je tegenaan loopt, zoals bijvoorbeeld dat onderwijs en zorg elkaars taal niet spreken, dat iedereen erg op zijn of haar eigen eilandje wil blijven zitten, dat professionals uit het onderwijs een andere werkhouding hebben...
Wij organiseren een themadag in oktober waar dit aan bod komt. In de overdracht van PO naar VO van -met name de kwetsbare kinderen- is er volgens ons nog veel te winnen. Wie kent of is een goed voorbeeld?
Sociaal Werk Nederland inventariseert wat er aan opleiding en training bestaat om vakbekwame jongerenwerkers klaar te stomen voor het werken met de doelgroep in de wijk.
Wat doen MBO en HBO? Wat zijn trainingen en opleidingstrajecten in de huidige praktijk? Waar liggen verbindingen tussen opleiding...
In mijn ervaring blijven sommige hulpvragen altijd en veranderen er ook thema's en hulpvragen gedurende de tijd. Denk alleen maar aan de impact van de soacials, telefoongebruik en corona van de afgelopen jaren.
Ik ben erg benieuwd welke thema's en hulpvragen jij tegenkomt en wanneer je het weet, ook de...
In een lastige situatie bij de hulp aan gezinnen of kinderen waar veel zorgen om zijn, is er de neiging om te gaan rennen. Het kan de drang zijn om je eigen ongemak weg te nemen door bijvoorbeeld een snelle beslissing door te drukken. Het gevoel 'iets' eraan gedaan te hebben, biedt dan...