Hoe bepaal je of een hulpvraag door het wijkteam moet worden opgepakt of dat terugverwijzing naar het voorveld oftewel de basisvoorzieningen beter is?

Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...

Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Hoe zie jij jouw rol in de pedagogische basis? En/of welke vragen heb je hierover?

Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...

Wat werkt er voor jou in het betrekken van het (informele) netwerk rondom een kind, jongere of gezin? Heb je voorbeelden van hoe je dit aanpakt?

"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Heb jij een gouden tip (of misschien wel een top 3) van must follow trainingen die je collega professionals ook gunt omdat je deze echt als een meerwaarde ervaarde voor hoe je je werk kon doen?

Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk".  Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?

Heb jij een gouden...

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene hulpverlener naar de andere hulpverlener of van de ene afdeling in het ziekenhuis naar een andere afdeling in het ziekenhuis.

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Welke ervaringen heb jij als professional met de tips van ervaringsdeskundige Coby rondom werken met kinderen die uit huis geplaatst zijn, hun ouders en pleeggezin? Heb jij nog aanvullende tips voor professionals?

Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...

Welke organisatie kan helpen? Zoek een passende vervolgplek voor jongere (14 jr) met wietverslaving, ADHD, niet gemotiveerd, kenmerken van ASS en lage gewetensontwikkeling (hang naar criminele circuit).

We zijn betrokken bij een jongere van 14 die wietverslaafd is, geen inzicht heeft in zijn probleemgedrag en niet gemotiveerd is om deel te nemen aan school, therpaie, gesprekken drugsconsulent, meedraaien op de groep etc. Hij zit nu al een jaar in een 3-mileusvoorziening maar er wordt geen vooruitgang...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Wie kent voorbeelden waarbij ouders en professionals samen aan de slag gaan met het thema 'samenwerken', waarbij het persoonlijke perspectief van ouders en het professionele perspectief bij elkaar komen?

Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...

Hoe organiseer jij 'tegenspraak', zodat bij belangrijke beslissingen iemand jou kritische vragen stelt over hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen?

“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp. 

Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...

Hoe zorgen jullie ervoor dat je goed blijft samenwerken met (biologische) ouders als een kind tijdelijk niet thuis woont (bijv. in een woongroep, pleeggezin, gezinshuis)?

Samenwerken en contact met ouders na een uithuisplaatsing is natuurlijk heel belangrijk. Hoe pakken jullie dat in de praktijk aan? Hoe zorg je voor goed contact vanuit verschillende woonplekken zoals gezinshuizen, woongroepen of behandelgroepen? Welke positieve of minder positieve ervaringen hebben...

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback te geven?

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Wie kan mij helpen aan een voorbeeld van een uitgewerkt stappenplan omtrent een ethisch dilemma (van een jeugd- en gezinsprofessional) ?

Zit er mee te stoeien en wil graag een goed voorbeeld uit de praktijk om er een beter inzicht (+kennis) over te krijgen.

Bieden andere landen jeugdhulp aan vergelijkbaar met Jeugdzorgplus? Aangezien Jeugdzorgplus gaat stoppen ben ik heel erg benieuwd hoe men in het buitenland met casussen omgaat waarbij in Nederland gekozen wordt voor Jeugdzorgplus.

Bestaat er binnen en buiten Europa iets vergelijkbaar aan Jeugdzorgplus? Aangezien Jeugdzorgplus gaat stoppen ben ik erg heel benieuwd hoe zij met dergelijke casussen omgaan waarin Nederland gekozen wordt voor Jeugdzorgplus. 

Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?

Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...

Heeft iemand ervaring met zorgkinderen (tot 4 jaar), die meer nodig hebben dan we in de "reguliere" kinderopvang kunnen bieden?

We hebben al meerdere keren deze ervaring gehad, en ik ben op zoek naar anderen die mij hier meer over kunnen vertellen.
Het gaat om kinderen die tussen de wal en het schip vallen.
In dit geval gaat het om een meisje (bijna 3 jaar) met kenmerken in het autistisch spectrum. Zij krijgt hiervoor hulp met...

Bij de start van een traject moet een intern toestemmingsformulieren ondertekend worden. Bv over inzage in het dossier. Wij ervaren dan een dilemma in situaties van (complexe) scheidingen. Herkent iemand dit en zijn er wellicht creatieve oplossingen?

Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...

Wat is er mogelijk voor een ouder die wil dat zijn partner aanwezig is bij een gesprek bij hen thuis met het CJG over de kinderen van hem en zijn ex-partner, wanneer de ex-partner hier geen toestemming voor geeft?

Een vader krijgt na een beschermtafel (waarin nieuwe afspraken zijn gemaakt tussen ouders na de scheiding een paar jaar geleden en zorgvragen rondom de kinderen) binnenkort een gesprek thuis met medewerkers van het CJG. Er is sprake van co-ouderschap en de vader woont inmiddels 2 jaar samen met zijn...

Wat doe je als je twijfels hebt over de zorg die je levert aan een jongere of kind?

Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...

Waar kunnen ouders in jouw gemeente terecht wanneer hun kind niet naar school kan maar er wel dringend behoefte is aan een groep waar ontwikkeling gestimuleerd blijft? En hoe is dit geregeld?

De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.

Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders...

Wie heeft er voorbeelden van trainingen die gegeven worden aan een jongere die 18 jaar wordt?

Sinds het jongerenloket in onze gemeente niet meer bestaat, merken wij dat dit stuk verloren is gegaan. Daarom willen we iets nieuws opzetten.
We zijn op zoek naar voorbeelden (liefst in een format) hoe het elders in het land geregeld is.
Ook bijvoorbeeld hoe de samenwerking verloopt tussen de...

Wie heeft de gouden tip voor een woonvoorziening voor kinderen met ASS en gedragsproblemen, met een gemiddeld IQ?

Ik ben opzoek naar een geschikte woonvoorziening voor een meisje van 14 jaar, in mei 15 jaar, die zeer beperkt wordt door haar autisme in de regio Haaglanden. Thuis komt ze niet helemaal lekker mee en ouders zitten al jaren in de hulpverlening, waarbij het onvoldoende effecten heeft in de thuissituatie....

Hoe help ik jeugdhulpverleners beter in de afronding van een traject? Zij willen vaak nog doorgaan met de hulpverlening, terwijl er vanuit de cliënt(en) geen hulpvragen meer zijn en doelen binnen het traject behaald zijn.

Ik werk als gedragswetenschapper met jeugdhulpverleners in ambulante trajecten. Het valt me op dat het voor bijna iedereen moeilijk is om een traject af te ronden. Vaak zijn doelen al behaald, geven de gezinnen aan geen hulpvraag meer te hebben, maar vindt de jeugdhulpverlener het toch moeilijk om...

Wie kent er een goed voorbeeld van samenwerking tussen jeugdprofessionals uit het wijkteam en voorscholen/kinderdagverblijven?

Ik ben als pedagogisch medewerker van een Voorschoolse Educatie en peuteropvang in Zwolle zoekende naar een goede manier van samenwerken met andere jeugdprofessionals, bijvoorbeeld bij het wijkteam. Ik wil graag de samenwerking met het Sociaal Wijkteam verstevigen door inspirerende voorbeelden van...

Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen met het gezin tot gedragen doelen en plan van aanpak? Ook als de problematiek ingewikkeld is?

Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende probleem- en krachtenanalyse noodzakelijk. We weten dat dit belangrijk is, maar toch wordt het lang niet altijd gedaan. Hoe kunnen we hier echt werk van maken en wat kan jou als professional hierbij...

Er is al veel gezegd en geschreven over de samenwerking tussen het sociaal domein en jeugdgezondheidszorg. Hoe goed lukt het jullie om elkaar te vinden en echt samen te werken in casuïstiek?


Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...