Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag

10 februari 2022
Profielfoto van Petra Josso-Loureiro
Onderzoeker bij een hogeschool

“Waar kunnen ouders in jouw gemeente terecht wanneer hun kind niet naar school kan maar er wel dringend behoefte is aan een groep waar ontwikkeling gestimuleerd blijft? En hoe is dit geregeld?”

Toelichting

De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.

Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders overeengekomen dat dit kind (voor nu) geen schoolperspectief heeft. Binnen de gemeente lijkt er volgens de professionals en ouders eigenlijk maar 1 geschikte organisatie te zijn maar deze is vooralsnog niet toegankelijk vanuit de gemeente. Conclusie: Kind zit thuis in afwachting van besluit. Ouders weten niet waar te zoeken en zijn inmiddels zelfs bereid te verhuizen naar een gemeente waar hun kind(eren) wel de passende ontwikkeling aangeboden krijgen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en zou zo niet mogen lopen...

Hoe zit het in jouw gemeente? Hoe zijn de financiën/beschikkingen geregeld? Welke tips heb je?
Alle ideeën zijn welkom.

Werkgebied

Almere

Profielfoto van Denise Mantel
Jeugdhulpverlener ouder en kind coach

Amsterdam: Binnen het SO zijn er onderwijs-zorg groepen. Hierbij zijn (ook preventief) Specialistische jeugdhulpverleners in het speciaal onderwijs (SJSO) betrokken. Deze kunnen zowel in de klas, buiten de klas alsook ambulant thuis (ouder/gezinsbegeleiding) hulp bieden met als doel het voorkomen van schooluitval en bevorderen van schoolgang en ontwikkeling van de leerling.
Er is binnen Amsterdam jeugdhulpbudget beschikbaar gesteld hiervoor en in fte aan scholen gekoppeld.
Verder zijn er voorzieningen als Beterpassend (aparte groep) waar je langzaam kunt ingroeien in school en/of begeleid wordt naar een ander perspectief.

Profielfoto van Maud Muitjens
Gedragswetenschapper

In onze regionale inkoop hebben we een segment 'terug naar school'. Hierin wordt dagbehandeling/dagbesteding geboden met als doel terug kunnen stromen naar onderwijs. Daarvoor is wel nodig dat oa het samenwerkingverband en leerplicht betrokken zijn bij het bepalen of een jeugdige al dan niet in staat is tot het volgen van welke vorm van onderwijs dan ook. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen aanbieder en onderwijs, zodat de gang terug naar onderwijs zo snel mogelijk en zo soepel mogelijk gemaakt kan worden.
Het is daarbij van belang dat je de scheidslijn tussen onderwijs en zorg zo goed mogelijk in beeld hebt (deze is soms lastig te maken).
Wanneer een organisatie niet aanbesteed is, maar wel noodzakelijk is voor de hulpvraag van het kind, hebben we de mogelijkheid om buiten de contractafspraken een andere zorgaanbieder in te zetten. Dit zou je intern (bij je gemeente/contractmanager) moeten bespreken. Hoe dan ook, de gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van jeugdhulp, indien dit noodzakelijk is. Hier lijkt het dat er zaken spelen die buiten jou invloedsfeer liggen, dus mogelijk zou je leidinggevende iets kunnen betekenen in het opschalen van de vraag. Mogelijk zou je ook nog iets kunnen betekenen voor ouders middels het verstrekken van een PGB?

Het kind heeft recht op onderwijs.
Met alle betrokkenen op zoek naar wel wel mogelijk is. Ook al is het second best.......

Mogelijk zijn "op maat" financiën beschikbaar in de gemeente. Een noodfonds of zo

Profielfoto van Jeffrey Sellier
Orthopedagoog; secretaris OPR samenwerkingsverband VO

Dag Petra,

Is deze leerling bekend bij het samenwerkingsverband passend onderwijs. Ik neem aan van wel, omdat er sprake is van zorgplicht in het onderwijs. Anders kan Onderwijsconsulenten waarschijnlijk iets betekenen: https://www.onderwijsconsulenten.nl/

Mocht je vragen hebben n.a.v. van deze reactie, laat het weten. Succes.

Groet
Jeffrey

Care4 KIdz in Zuid Limburg heeft scholingsaanbod voor kinderen die niet in reguliere school mee kunnen komen. Is dat wel haalbaar? Denk het zelf van wel.
Dagbehandeling bij GGZ, zoals bij de Kameleon bij Mondriaan Maastricht zou ook optie kunnen zijn; interne school waar ze blokken gebruik van kunnen maken

Mogelijk zijn er zo ook opties in regio almere. Gemeenteconsulent team jeugd is verantwoordelijk voor de zoektocht hiernaar.

Succes ermee. Mvg Linda

Profielfoto van Erik van Loon
Manager

In mijn ervaring is het belangrijk om 'passend onderwijs' een uitspraak te laten doen wat er voor dit kind nodig is en of zij dit aanbod kunnen vormgeven binnen de gemeente. Iedere gemeente heeft een eigen passend onderwijs organisatie. Indien zij vaststellen dat het aanbod niet vorm te geven is binnen de organisatie, kan je bij de gemeente beroep doen op "recht op onderwijs voor ieder kind". Als er een gewenste organisatie/school is die geen aanbesteding heeft met desbetreffende gemeente is mijn ervaring dat er wel een mogelijkheid is dat de financiën op rekeningbasis middels factuur (tussen school en gemeente) te organiseren is.
Bij oplossingen buiten je gemeente heb je wel de hulp van ouders nodig om tot een oplossing te komen (denk aan vervoer tussen huis en school)

Profielfoto van Shanti Bishesar
Senior consulent jeugd en procesregisseur

Hi Petra,

In regio Haaglanden werken we eigenlijk intensief samen met het SWV/SPPOH/scholen om dit soort '' dingen '' voor te zijn. Soms gaat het wel eens mis, maar we zijn allemaal lerende.
Als de jongen wegens ASS niet naar school kan en een leerplichtontheffing heeft, dan dient dit middels dagbesteding opgevuld te worden. Wij hebben veel samenwerking met Ipse de Bruggen die groepen aanbieden voor kinderen (weliswaar met lager IQ) en die deze opvang bieden. Daarbij ook met StichtingGroei die ook dergelijke behandelgroepen heeft en 1-1 kan bieden.
Ik denk dat het ook kan helpen om te weten wat maakt dat er geen schoolperspectief is en op welk termijn. Gaat 't om een termijn van bijv. één jaar of hebben we het over een breed perspectief, waarin de ontwikkeling scholing op geen enkele manier toelaat? Want in dat geval zou het mogelijk ook wel een WLZ-indicatie kunnen worden, als het ontwikkelingsperspectief op meerdere vlakken naar verwachting zeer nihil zal zijn.
Tevens als het over onderwijs gaat, dan is de dienstdoende school of diens samenwerkingsverband ook verantwoordelijk voor het aanbieden van passende scholing of alternatieven. Dus die dienen hierin ook samen met de jeugdteams of sociaal werkers een constructie te bedenken hoe er wel tot ontwikkeling gekomen kan worden, in passende setting.
Wordt er in de tijd dat hij nu thuis zit ook wel iets van begeleiding of hulp geboden?

Profielfoto van Denise van Hoorn
Wijkcoach Senior

In de Gemeente Rotterdam zou je ook met deze vraag naar de vraagwijzer (Gemeente Rotterdam) en/of 14010 kunnen bellen. Dan komt de vraag mogelijk bij het wijkteam terecht die dan de toeleiding naar passend onderwijs/zorg kan coördineren.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,

Denise van Hoorn

Profielfoto van Miranda van Drenth
Aandachtsfunctionaris

Dag Petra,

Dat ligt eraan wat de reden is dat het kind niet naar school kan.
In Stadskanaal (provincie Groningen) is onlangs een 'Sociocratische School' geopend waar dit soort kinderen op eigen wijze en in eigen tempo zich vaardighede/kennis eigen kunnen maken.
Las dat er al meerdere gezinnen zijn die daarom hiernaar toe zijn verhuisd.

Met vriendelijke groet,
Miranda van Drenth
Psychosociaal medewerker, Treant zorggroep

Profielfoto van Lotte Plugge
Jeugdbeschermer

Hi in de regio Rotterdam hebben wij de klimroos, gespecialiseerd in ASS- problematiek. Anders kan je nog denken aan een B&O groep van bijvoorbeeld horizon of yulius. Verder heb ik onderwijswijzer in Zoetermeer en school2care als tips.

Je kan mij altijd een bericht sturen als je meer informatie wilt.

Groetjes,

Lotte

Profielfoto van Hans Oosterkamp
Senior managing consultant
Profielfoto van Hélène Le Belle
Leerrecht ambtenaar (voorheen leerplicht)

Wij hebben in onze omgeving (regio Alkmaar) een korte lijn met SWV PO en jeugdhulp en er zijn inmiddels verschillende initiatieven ontwikkeld om kinderen op te vangen als er (tijdelijk) geen of beperkt onderwijs mogelijk is. Hiervoor is ook op nivo van inspecties en besturen geschakeld en is er ruimte gemaakt voor deze initiatieven, soms binnen of gelieerd aan een school, soms los daarvan.
Zo is er speciaal aanbod voor HB, verschillende locaties voor onderwijs op andere plek (met strakke voorwaarden) en wordt er per kind goed gekeken wat kan en wat daarvoor nodig is. Geld is wel een onderdeel, maar we stellen met elkaar het belang van het kind voorop. Blijkt een aanbieder niet te leveren wat is afgesproken is de monitor daarop wel strak en kan het aanbod dus ook verdwijnen op kwalitatieve gronden. Ook hierin is samenwerking en monitor op locatie goed beschreven (heldere businesscase). Wil je meer weten, adviseer ik je contact op te nemen met SWV PO Noord-Kennemerland, (info@ppo-nk.nl). Verhuizen lijkt mij inderdaad geen goede optie, wel aanbod brengen/ontwikkelen waar het nodig is.

Profielfoto van Ingrid Toneman
Teamleider Passend Onderwijs- NPO

Via het samenwerkingsverband ZuidHollandWest

Profielfoto van Erna Klein
Jeugdprofessional

Het samenwerkingsverband en: https://www.onderwijsconsulenten.nl/