Hoe werk jij in de residentiƫle jeugdzorg aan contact tussen de jongere op jouw groep en zijn of haar ouders? Welke goede voorbeelden heb je of waar loop je juist tegenaan?

Uit onderzoek van Ymke Riemersma wat binnenkort wordt gepubliceerd, blijkt dat contact tussen ouders en kinderen/ jongeren die niet thuis wonen samenhangt met de kwaliteit van leven die zij ervaren.  Tijdens het kennispraktijknetwerk residentiele jeugdhulp van 13 maart staat dit onderwerp op de agenda....

Hoe bepaal je of een hulpvraag door het wijkteam moet worden opgepakt of dat terugverwijzing naar het voorveld oftewel de basisvoorzieningen beter is?

Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...

Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Tot hoever gaat de verantwoordelijkheid van de gemeente in het bieden van vrijwillige hulp, wanneer de veiligheid niet gegarandeerd kan worden en alle hulp ingezet is vanuit het vrijwillig kader?

Vanuit het gebiedsteam is een verzoek tot onderzoek gedaan bij de Raad voor de Kinderbescherming. Er is sprake van een onveilige situatie voor een moeder en kinderen. Zorg is over ontvoering van kinderen naar buitenland en mogelijk eerwraak etc. Eigenlijk zijn alle lijnen uitgezet en alle hulp in het...

Heeft iemand ervaring met programma's die al in groep 8 zijn in te zetten m.b.t. het thema welbevinden, liefst i.c.m. thema overgang naar het voortgezet onderwijs?

In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...

Hoe ga jij om met ouders en kinderen in een gezin waar een kind een 'zorgen kind' is en er verschillende behoeften zijn van kinderen? Hoe voorkom je dat alle aandacht uitgaat naar dit ene kind? Wat doe jij in deze situaties?

In veel gezinnen waarin wij komen speelt er een speciale zorgbehoefte voor één van de kinderen . In de praktijk komt het er dan vaak op neer dat alle aandacht zich richt op hoe de zorg en aandacht voor dit ene kind te organiseren. Vaak worden ouders en zeker de broertjes en zusjes van dit speciale kind...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Welke invloed heeft het aantal kinderen in een gezinshuis op de ontwikkeling en het welzijn van een kind?

De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...

Hebben jullie handvatten/tips om te gebruiken in gesprek met ouders in een complexe scheiding?

Ouders in een complexe scheiding kunnen soms vastzitten in negatieve patronen in de communicatie naar elkaar. Toch hebben ze de verantwoordelijkheid om als ouders, in het belang van het kind, tot afspraken te komen. In ons werk ervaren we echter geregeld dat ouders wel willen, maar telkens niet met elkaar...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene hulpverlener naar de andere hulpverlener of van de ene afdeling in het ziekenhuis naar een andere afdeling in het ziekenhuis.

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Welke ervaringen heb jij als professional met de tips van ervaringsdeskundige Coby rondom werken met kinderen die uit huis geplaatst zijn, hun ouders en pleeggezin?Ā Heb jij nog aanvullende tips voor professionals?

Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...

Welke organisatie kan helpen? Zoek een passende vervolgplek voor jongere (14 jr) met wietverslaving, ADHD, niet gemotiveerd, kenmerken van ASS en lage gewetensontwikkeling (hang naar criminele circuit).

We zijn betrokken bij een jongere van 14 die wietverslaafd is, geen inzicht heeft in zijn probleemgedrag en niet gemotiveerd is om deel te nemen aan school, therpaie, gesprekken drugsconsulent, meedraaien op de groep etc. Hij zit nu al een jaar in een 3-mileusvoorziening maar er wordt geen vooruitgang...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Hoe organiseer jij 'tegenspraak', zodat bij belangrijke beslissingen iemand jou kritische vragen stelt over hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen?

“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp. 

Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...

Hoe bereid ik de ouders die ik begeleid voor op hun ouderschap en leer ik ze over de invloed die zij hebben op hun aanstaande kindje?

Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van bestaand aanbod en tips hoe ik dit kan organiseren? Via de gemeente kom ik niet verder.

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback te geven?

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Mag je een medewerker een 24-uursdienst laten draaien? Zo ja in welke vorm en hoe richt je dit dan goed in?

Er bestaan verschillende soorten diensten die binnen verschillende CAO’s worden gehanteerd; dagdiensten, nachtdiensten (wakker of slapend), aanwezigheidsdiensten, bereikbaarheidsdiensten. Hierin wordt iets anders van medewerkers verwacht. Dat heeft weer invloed op hoeveel en hoe vaak je diensten achter...

Hoe kunnen we een ideaal wijkteam inrichten? Hoe is dat bij jullie geregeld?

Ik ben benieuwd wat jullie verstaan onder het versterken van een wijkteam en waar je “ winst” kan behalen om dit te doen en met welke bedoeling. Moet een wijkteammedewerker veel van verschillende onderwerpen weten of moeten er veel specialisten zijn in een team waardoor je minder hoeft door te...

Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?

Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...

Bij de start van een traject moet een intern toestemmingsformulieren ondertekend worden. Bv over inzage in het dossier. Wij ervaren dan een dilemma in situaties van (complexe) scheidingen. Herkent iemand dit en zijn er wellicht creatieve oplossingen?

Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...

Pleeggezinnen zijn schaars en moeilijk te vinden en meeleefgezinnen zijn er enkel voor kinderen tot 4 jaar. Welk aanbod is er voor gezinnen met kinderen ouder dan 4 jaar?

Ik kom met regelmaat bij gezinnen waarbij het aanbod van meeleefgezinnen zeer helpend zou kunnen zijn, maar de kinderen ouder zijn dan 4 jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ouder met psychische problematiek, en een klein netwerk. Voor zo'n ouder kan het fijn zijn wanneer zijn of haar kind bij een...

Wat doe je als je twijfels hebt over de zorg die je levert aan een jongere of kind?

Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...

Hoe betrek ik de ouders bij de behandeling van mijn cliƫnt (16 jaar+) en hoe behoud ik tegelijkertijd de vertrouwensband van de jongere?

Bij hulpverlening aan kinderen in de puberleeftijd zijn de ouders misschien niet meteen in beeld. Maar ouders zijn belangrijke samenwerkingspartners bij de behandeling van een jongere. Als een jongere aangeeft dat zijn ouders niet geïnformeerd mogen worden, is dat zijn goed recht, en is de hulpverlener...

Waar kunnen ouders in jouw gemeente terecht wanneer hun kind niet naar school kan maar er wel dringend behoefte is aan een groep waar ontwikkeling gestimuleerd blijft? En hoe is dit geregeld?

De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.

Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders...

Gezocht: Deelnemers onderzoek LHBTI+ jongeren in Jeugdhulp met Verblijf

Wie kan mij in contact brengen met jongeren die momenteel, of recentelijk, gebruikmaken van residentiële jeugdhulp en (mogelijk) willen meedoen aan een interview over hun ervaringen tijdens het verblijf? Alle tips zijn welkom!

Voor het kwalitatieve onderzoek wil ik LHBTI+ jongeren interviewen die...

Wie heeft de gouden tip voor een woonvoorziening voor kinderen met ASS en gedragsproblemen, met een gemiddeld IQ?

Ik ben opzoek naar een geschikte woonvoorziening voor een meisje van 14 jaar, in mei 15 jaar, die zeer beperkt wordt door haar autisme in de regio Haaglanden. Thuis komt ze niet helemaal lekker mee en ouders zitten al jaren in de hulpverlening, waarbij het onvoldoende effecten heeft in de thuissituatie....

Ik werk bij preventie ggz jeugd en in mijn gesprekken met kinderen bespreek ik trauma ook af en toe. Is dit verstandig? Hoe ver kan en mag je hierin gaan?

Als er (nog) geen behandeling is gestart, kun je misschien ook teveel oprakelen en de klachten verergeren. Hoe is jullie ervaring hierin?

Wordt online leren in jouw organisatie ingezet om het vakmanschap onder jeugdprofessionals te vergroten? Hoe wordt dit ingezet en wat is je ervaring hiermee? Ik ben op zoek naar voorbeelden en antwoorden op deze vragen!

Ik hoor graag uit wat de mogelijkheden en behoeften zijn wat betreft online leren voor jeugdprofessionals. Heb je een inspirerend voorbeeld of een idee vanuit je organisatie, dan hoor ik het graag. Daarbij ben ik extra benieuwd naar de ervaringen en ideeën van adviseurs Leren en Ontwikkelen.

Graag...

Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen met het gezin tot gedragen doelen en plan van aanpak? Ook als de problematiek ingewikkeld is?

Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende probleem- en krachtenanalyse noodzakelijk. We weten dat dit belangrijk is, maar toch wordt het lang niet altijd gedaan. Hoe kunnen we hier echt werk van maken en wat kan jou als professional hierbij...