Wat zijn plekken waar ouders vanzelf in gesprek raken over opvoeden? En hoe benut jij die momenten?

Het is waardevol om met andere ouders te sparren over de opvoeding of simpelweg je verhaal te delen. Dan is er ruimte voor herkenning en erkenning. En, als je dat wilt, tips en tricks. Want niemand heeft het helemaal uitgevogeld, en opvoeden blijft zoeken. We zijn benieuwd naar de plekken waar ouders met...

Oproep

Wil jij als professional meedenken over een goede jeugdgezondheidszorg?

Denk mee over goede jeugdgezondheidszorg!  Wat is nodig om baby’s, kinderen en jongeren gezond en gelukkig op te laten groeien? Dat willen we samen met jongeren, ouders en professionals bepalen.  Wij zoeken professionals die willen meedoen aan een beslisgroep over de jeugdgezondheidszorg. Deze...

Werk jij met een methode voor traumaverwerking binnen de jeugdhulp met verblijf? Met welke ben je bekend en wat is jouw ervaring tot nu toe?

We zijn nieuwsgierig welke verschillende methoden voor traumaverwerking worden ingezet binnen de jeugdhulp met verblijf en wat de ervaringen hiermee zijn. Jouw input willen we gebruiken tijdens het kennispraktijknetwerk residentiele jeugdhulp op 26 juni 2025. Met de deelnemers verkennen en verdiepen we...

Ongeveer een kwart van de jongeren in Nederland is jonge mantelzorger. Hoe zorg jij in je werk voor herkenning, begrip en steun voor jonge mantelzorgers?

Afgelopen week was het de ‘Week van de Jonge Mantelzorger’. Jonge mantelzorgers zorgen voor, of maken zich zorgen over een ouder, broer of zus met een beperking, ziekte of psychische problemen. In sommige gevallen missen ze zorg of aandacht vanwege de situatie thuis. Dat is een grote...

Als een cliënt in de jeugdzorg opnieuw wordt aangemeld, is het dan nodig om een nieuw dossier aan te maken of heropen je het oude dossier? Wat zijn de richtlijnen of overwegingen bij het opnieuw registreren van cliënten die terugkeren in jeugdzorg?

Als een cliënt (na het afsluiten van het zorgtraject en bijbehorend dossier) opnieuw wordt aangemeld, is het dan nodig om een nieuw dossier aan te maken of her-open je het oude dossier van de cliënt? Welke overwegingen maak je bij het maken van deze keuze? Bestaan hier richtlijnen voor? 
En zitten hier...

Hoe werk jij in de residentiële jeugdzorg aan contact tussen de jongere op jouw groep en zijn of haar ouders? Welke goede voorbeelden heb je of waar loop je juist tegenaan?

Uit onderzoek van Ymke Riemersma wat binnenkort wordt gepubliceerd, blijkt dat contact tussen ouders en kinderen/ jongeren die niet thuis wonen samenhangt met de kwaliteit van leven die zij ervaren.  Tijdens het kennispraktijknetwerk residentiele jeugdhulp van 13 maart staat dit onderwerp op de agenda....

Hoe bepaal je of een hulpvraag door het wijkteam moet worden opgepakt of dat terugverwijzing naar het voorveld oftewel de basisvoorzieningen beter is?

Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...

Hoe gaan jullie ermee om als je wil samenwerken met het informele netwerk van een cliënt/gezin maar zij daar (nog) niet voor openstaan?

Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...

Hoe zet jij voorlezen in op de kinderopvang (als activiteit, afhankelijk van de vraag van kinderen, interactief)? Deel hieronder jouw ervaringen, vragen en tips.

Van 22 januari tot en met 1 februari 2025 zijn het weer de Nationale Voorleesdagen. Het boek ‘Rinus’ van Ingrid en Dieter Schubert is gekroond tot Prentenboek van het Jaar 2025.  Hoe geven jullie vorm aan voorlezen op het kinderdagverblijf, groepen met voorschoolse educatie en/of buitenschoolse...

Praat jij met jongeren die wonen in een groep of huis over dilemma's rond bijvoorbeeld telefoongebruik, huisregels en vrijheidsbeperking? Hoe zoek je hierin verbinding met jongeren?

Als professional in de jeugdhulp met verblijf is het soms lastig te bepalen wat je wel en niet mag doen en waar de grens tussen opvoeden en vrijheidsbeperking ligt. De handreiking omgaan met dilemma’s rond vrijheidsbeperking helpt je om te gaan met dit soort dilemma's. Hierin staat bijvoorbeeld dat het...

Wat valt er wel en niet onder de jeugdwet - als het gaat om problematiek?

Wie kan mij antwoord geven op de vraag wat de reikwijdte is van de jeugdwet. Welke problematieken vallen er niet onder. Dit is natuurlijk geen rechte lijn maar een gebied van overlap. Hulpvragen die duidelijk onder een andere wet vallen horen er niet in thuis. Maar zegt de Jeugdwet zelf iets over diens...

Oproep

Denk jij als jeugdprofessional mee over de nieuwe richtlijnen voor sociaal werkers?

De komende jaren gaat de beroepsvereniging, de BPSW, richtlijnen voor het sociaal werk ontwikkelen. Richtlijnen zijn onderdeel van de professionele standaard. Er staan aanbevelingen in die sociaal werkers ondersteunen in hun werk, zonder daarbij het professionele kompas over te nemen.  Werk jij als...

Waar loop jij tegenaan rondom vrijheidsbeperking in je werk met kinderen of jongeren?

In de handreiking omgaan met dilemma’s rond vrijheidsbeperking in open jeugdhulp met verblijf vind je zes dilemma’s die Jeugdprofessionals ervaren rondom vrijheidsbeperking. Bijvoorbeeld in de opvoeding of bij het maken van huisregels. Maar ook bij het beschermen van jongeren of van jezelf. Bij elk...

Oproep

Wij zijn een toolbox leerlingparticipatie aan het ontwikkelen die basisscholen kunnen gebruiken om breder aan de slag te gaan met leerlingeparticipatie en het meer te integreren in de dagelijkse routines. Help jij ons mee met testen?

Bij het NJi houden we ons onder andere bezig met leerlingparticipatie op de basisschool. Hier hebben we in 2023 – 2024 een pilot in gedraaid waar 10 basisscholen aan mee hebben gewerkt. Daaruit is ons kennisdossier ontstaan, deze vind je hier: Leerlingparticipatie | Nederlands Jeugdinstituut. Deze...

Wanneer heb jij voor het laatst getwijfeld over een keuze die je moest maken in je werk als jeugdprofessional? En hoe ging je daarmee om?

"Soms blijft een beslissing aan je knagen. Zelfs als je hem al hebt genomen." Dat overkomt Mel ook. Mel zit op de rand van haar bureau, koffiebeker in de hand, starend naar haar scherm. Ze heeft gekozen, maar de situatie blijft toch in haar hoofd rondgaan. Heb ik écht goed geluisterd naar het gezin? Heb...

Hoe heb jij de Week van de Opvoeding de afgelopen jaren ervaren?

Welke activiteiten heb je in die periode georganiseerd? Of heb je juist deelgenomen aan activiteiten van anderen?

Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Hoe zorg jij voor een positieve communicatie binnen gezinnen?

Hoe vaak is het dat ouders een opvoedvraag mij neerleggen en ik hard aan het werk ben gegaan om het op te lossen? 
Maar al te vaak ben ik in deze valkuil gestapt, omdat ik zag dat ze zelf het antwoord niet hadden. Ondanks dat ik natuurlijk al lang wist dat ik niet de oplossing heb.  
Het is een reactie...

Welke ervaring heb jij in de samenwerking tussen de school en het wijkteam/buurtteam/CJG? Wat wil jij je collega's meegeven?

Steeds meer basis- en middelbare scholen werken samen met een wijkteam, buurtteam of CJG. Een voorbeeld hiervan lees je in het nieuwste interview uit de rubriek Vakgenoten Vertellen op het Platform: CJG (Centrum Jeugd en Gezin)-medewerker op school: van pilot naar nieuwe standaard. Op verschillende...

Welke mooie ervaring kun jij met ons delen in het 'borgen van burgerschap'? Waarbij heb jij verschil gemaakt door samen op te opvoeden? Wanneer heb je iets bijgedragen door naast ouders en het kind te staan of samen iets te doen?

De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen.  Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...

Doen jullie aan jobcarving (functiecreatie) voor nieuwe medewerkers in jeugdhulp, jeugdzorg, onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en andere beroepen met kinderen, jongeren of gezinnen? Hoe geven jullie dat vorm en wat levert het tot nu toe op?

Jobcarving staat voor het creëren van een nieuwe functie door het afsplitsen en samenvoegen van taken uit verschillende functies. Bijv. meer eenvoudige taken die voor een nieuwe medewerker (young professional) behapbaarder zijn om daarna toe te werken naar een bestaande (zwaardere) functie of een...

Wat houdt volgens jou "De pedagogische basis" in en hoe draag jij daar vanuit je werk dan aan bij?

Op het Platform houden we ons momenteel bezig met het thema 'de pedagogische basis'. Vanuit bijv. het NJI wordt er heel hard gewerkt aan tips en tools voor het versterken van de pedagogische basis. Ik denk dat het werkveld daar ook een hele mooie bijdrage aan kan leveren! Daarom ben ik benieuwd hoe en of...

Welke goede voornemens in je werk met kinderen, jongeren en ouders heb jij voor 2025? Wat wil je meer, anders of niet meer doen? En wat wens je jouw collega professionals toe voor het nieuwe jaar?

Het einde van 2024 is in zicht. Een mooi moment voor reflectie!  Welke goede voornemens heb jij in je werk voor 2025? Of wat wens je jouw collega professionals toe? 

Hoe ga jij in je werk om met het mediagebruik (zoals schermtijd, social media) van kinderen en jongeren? Deel hieronder jouw ervaringen, vragen en tips.

Afgelopen week was  de week van de mediawijsheid, die dit jaar in het teken stond van gezond schermgebruik. Mediagebruik is niet meer weg te denken uit onze samenleving en kinderen groeien er van jongs af aan mee op. Dit vraagt ook wat van volwassen opvoeders en professionals, die zelf vaak niet zijn...

Tot hoever gaat de verantwoordelijkheid van de gemeente in het bieden van vrijwillige hulp, wanneer de veiligheid niet gegarandeerd kan worden en alle hulp ingezet is vanuit het vrijwillig kader?

Vanuit het gebiedsteam is een verzoek tot onderzoek gedaan bij de Raad voor de Kinderbescherming. Er is sprake van een onveilige situatie voor een moeder en kinderen. Zorg is over ontvoering van kinderen naar buitenland en mogelijk eerwraak etc. Eigenlijk zijn alle lijnen uitgezet en alle hulp in het...

Ouder ontmoetingsgroepen: Hoe houd je ze levend en nuttig voor alle deelnemers? Wat werkt er voor een blijvende succesvolle ouder ontmoetingsgroep?

Een ouder ontmoetingsgroep is zo gestart en wanneer er een aansprekend doel of thema is, is het meestal niet zo moeilijk om ouders bij elkaar te krijgen. De vraag is echter:  hoe houd je zo'n groep actief? Hoe zorg je ervoor dat deelnemers keer op keer terug komen? welke inhoud is werkend voor een...

Heeft iemand ervaring met programma's die al in groep 8 zijn in te zetten m.b.t. het thema welbevinden, liefst i.c.m. thema overgang naar het voortgezet onderwijs?

In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...

Hoe ga jij om met ouders en kinderen in een gezin waar een kind een 'zorgen kind' is en er verschillende behoeften zijn van kinderen? Hoe voorkom je dat alle aandacht uitgaat naar dit ene kind? Wat doe jij in deze situaties?

In veel gezinnen waarin wij komen speelt er een speciale zorgbehoefte voor één van de kinderen . In de praktijk komt het er dan vaak op neer dat alle aandacht zich richt op hoe de zorg en aandacht voor dit ene kind te organiseren. Vaak worden ouders en zeker de broertjes en zusjes van dit speciale kind...

Hoe zie jij jouw rol in de pedagogische basis? En/of welke vragen heb je hierover?

Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...

Welke methode om casuïstiek te bespreken is voor jou echt effectief?

Casuïstiek bespreken: Hoe doe jij dat? Deel met ons jouw methode!

Door gezamenlijk casuïstiek te bespreken kun je je eigen kennis rondom een onderwerp of aanpak vergroten. Je leert van elkaar en neemt een ander mee in het proces van begeleiding of behandeling.

Welke lees-, luister of kijktips met betrekking tot ons werk rondom kind, jeugd & gezin heb jij?

Denk hierbij aan boeken, podcasts, een mooie documentaire of film die relevant is voor, of gelinkt is aan ons werk. Het liefst met een klein beetje context: waar gaat het over? Welke raakvlakken heeft het met jouw werk? Wat heeft het kijken/lezen/luisteren met je gedaan? En hoe heeft het je geïnspireerd?...

Welke tips met betrekking tot traumasensitief werken heb jij?

Neurobiologie, traumasensitief werken (in de jeugdhulp) en traumasensitief onderwijs worden steeds bekendere begrippen maar zijn soms best ingewikkeld om te begrijpen. Er komt steeds meer toegankelijke informatie beschikbaar en samen met jullie eigen ervaringen, denk ik dat we al een heel mooi overzicht...

Wat werkt er voor jou in het betrekken van het (informele) netwerk rondom een kind, jongere of gezin? Heb je voorbeelden van hoe je dit aanpakt?

"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Welke invloed heeft het aantal kinderen in een gezinshuis op de ontwikkeling en het welzijn van een kind?

De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...

Hebben jullie handvatten/tips om te gebruiken in gesprek met ouders in een complexe scheiding?

Ouders in een complexe scheiding kunnen soms vastzitten in negatieve patronen in de communicatie naar elkaar. Toch hebben ze de verantwoordelijkheid om als ouders, in het belang van het kind, tot afspraken te komen. In ons werk ervaren we echter geregeld dat ouders wel willen, maar telkens niet met elkaar...

Ken jij of ben jij werkzaam op een plek waar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg echt positieve resultaten geeft en de moeite van het delen waard is?

Op het Platform Vakmanschap delen we in de rubriek ‘Vakgenoten vertellen’ mooie voorbeelden van bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Wij zouden heel graag méér van die goede voorbeelden leren kennen, om ze te kunnen delen, zodat we anderen daarmee kunnen inspireren! Ook als je...

Als je het in één zin zou moeten beschrijven: Wat is het meest knellende/nijpende dat een bestuurder moet weten?

DEZE VRAAG IS GESLOTEN - Bedankt voor alle reacties!  Eén van de rondetafelgesprek of VdJD Talks op de Voor de Jeugd Dag 2024 is met bestuurders: wethouders jeugd en onderwijs, bestuurders van organisaties in het jeugdveld en kennisinstituut. Het gesprek zal gaan over hoe zij leren. Bestuurders willen...

Oproep

Kennisagenda Zorg voor Zingeving in de (ambulante) jeugdzorg: jeugdprofessionals gezocht die mee willen denken!

De zorg voor zingeving in het domein van de eerstelijnszorg, en zo ook in de (ambulante) jeugdzorg, krijgt steeds meer aandacht. Daartoe is de Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke verzorging bezig met een kennisagenda die de belangrijkste thema’s en kennisvragen in kaart brengt op het brede...

Welke tips geef jij ouders en opvoeders mee om met kinderen te doen tijdens de zomervakantie?

De vakantie is nu in alle regio's begonnen dus de kinderen kunnen lekker genieten van hun vrije tijd. Voor ouders en opvoeders kunnen die zes weken vrij soms best een uitdaging zijn. Ik ben benieuwd welke tips jullie ouders en opvoeders geven over wat ze kunnen doen met hun kinderen tijdens de vakantie....

Over welke thema's/onderwerpen op het gebied van leefstijl/beweging rondom de zwangerschap zou jij als professional meer willen weten?

We krijgen bij het Kenniscentrum Sport & Bewegen van steeds meer professionals, o.a. werkzaam in de geboortezorg, te horen dat er behoefte is aan meer ondersteuning en kennis op het gebied van bewegen rondom de zwangerschap. Om professionals te voorzien in hun behoeften, zouden we graag willen...

Waar lig jij wakker van nu de zomervakantie eraan komt?

Waar je dan ook werkt, of het nu in het onderwijs of in de zorg is, als het zomervakantie wordt is dat enerzijds een vrije periode, anderszijds kan dat zorgen met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld dat je hoopt dat die ene jongen of dat ene meisje uit jouw klas niet uitgehuwelijkt wordt in de vakantie,...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

Heb jij een gouden tip (of misschien wel een top 3) van must follow trainingen die je collega professionals ook gunt omdat je deze echt als een meerwaarde ervaarde voor hoe je je werk kon doen?

Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk".  Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?

Heb jij een gouden...

Welke intervisievraag is de beste die je ooit is gesteld?

Welke vraag is voor jou een intervisie vraag die hout snijdt en waarmee je echt nieuwe en helpende inzichten krijgt?

Welke vraag heeft iets voor jou veranderd?

Welke vraag was spot on?

Welke tools of materialen gebruiken jullie in gesprekken met kinderen, jongeren, ouders of gezinnen?

Bekende tools of materialen zijn bijvoorbeeld poppetjes van hout of duplo voor het maken van een familieopstelling of papier en kleurtjes om kinderen te laten tekenen. Ik hoor regelmatig van professionals uit verschillende sectoren over andere materialen die ingezet worden en elke keer denk ik 'wat een...

Hoe ga je om met problematiek zoals meisjesbesnijdenis en huwelijksdwang? En hoe houd je kennis over dit soort onderwerpen up-to-date?

In het werk met jeugdigen en gezinnen kan de problematiek behoorlijk uiteen lopen. Hoe hou je kennis up to date? En hoe ga je om met complexe problematiek die niet altijd op je netvlies staat?

Bij jongeren en kinderen die te maken hadden met discriminatie of racisme, welke kennis, gesprekstechnieken etc hielpen jou in het ophalen van hulpvragen en het bieden van ondersteuning aan hen?

Wij zijn in onze organisatie bezig met diversiteit- en inclusiebeleid en willen bijdragen aan meer bewustwording over die thema’s. Daar werken we op verschillende manieren aan: we hebben een missie en visie D&I ontwikkeld; we nodigen sprekers uit en organiseren activiteiten op de werkvloer; alle...