Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag & Antwoord

Wissel hier kennis, ervaring, expertise uit met andere jeugdprofessionals. Stel je vraag om zowel binnen als buiten jouw vakgebied samen te leren en inzicht te krijgen hoe anderen iets aanpakken wat jou interesseert.

Hoe stel je een vraag?
Een vraag stellen doe je door bij het kopje '+ Stel een vraag' een vraag te formuleren, en toelichting en motivatie toe te voegen. Onze facilitators kijken nog even mee om te zorgen dat de vraag duidelijk en concreet is. Reageer op gestelde vragen, lees mee of deel de vragen in je omgeving om vakmanschap van jezelf en anderen te verdiepen!

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene...

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Heb jij een gouden tip (of misschien wel een top 3) van must follow trainingen die je collega professionals ook...

Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk".  Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?

Heb jij een gouden...

Uitgelicht

Welke ervaringen heb jij als professional met de tips van ervaringsdeskundige Coby rondom werken met kinderen die...

Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...

OPROEP

Gezocht: onderwijs- en jeugdhulpprofessionals werkzaam in het primair onderwijs die in gesprek willen gaan over...

Voor het Nederlands Jeugdinstituut en de Universiteit Utrecht doe ik onderzoek naar de perceptie van jeugd- en onderwijsprofessionals ten aanzien van jeugdhulpondersteuning op de basisschool.

Ik zou hiervoor heel graag in gesprek gaan met professionals werkzaam op basisscholen. Ik ben specifiek op zoek...

OPROEP

Laten we van elkaar leren! 🤝

“𝘓𝘪𝘦𝘧𝘴𝘵 𝘻𝘰𝘶 𝘪𝘬 𝘻𝘪𝘦𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦 𝘬𝘦𝘵𝘦𝘯𝘱𝘢𝘳𝘵𝘯𝘦𝘳𝘴, 𝘪𝘯𝘤𝘭𝘶𝘴𝘪𝘦𝘧 𝘥𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘰𝘭𝘦𝘯, 𝘣𝘦𝘵𝘦𝘳 𝘰𝘱 𝘦𝘭𝘬𝘢𝘢𝘳...

Ik zou je willen vragen om je good-practice in de samenwerking tussen onderwijs en zorg te delen! Wat heeft geholpen...

In de samenwerking tussen onderwijs en zorg hoor je meestal over de problemen waar je tegenaan loopt, zoals bijvoorbeeld dat onderwijs en zorg elkaars taal niet spreken, dat iedereen erg op zijn of haar eigen eilandje wil blijven zitten, dat professionals uit het onderwijs een andere werkhouding hebben...

Ik zoek een voorbeeld van een goed lopende PO/VO overdracht als inspiratie voor onze samenwerkingsverbanden PO en VO.

Wij organiseren een themadag in oktober waar dit aan bod komt. In de overdracht van PO naar VO van -met name de kwetsbare kinderen- is er volgens ons nog veel te winnen. Wie kent of is een goed voorbeeld?

Door welke trainingen en opleidingstrajecten word je een vakbekwaam kinder-, tiener- of jongerenwerker?

Sociaal Werk Nederland inventariseert wat er aan opleiding en training bestaat om vakbekwame jongerenwerkers klaar te stomen voor het werken met de doelgroep in de wijk.

Wat doen MBO en HBO?  Wat zijn trainingen en opleidingstrajecten in de huidige praktijk? Waar liggen verbindingen tussen opleiding...

Welke thema's en hulpvragen kom jij tegen in je dagelijks werk?
Wat springt er voor jou uit in vergelijking met...

In mijn ervaring blijven sommige hulpvragen altijd en veranderen er ook thema's en hulpvragen gedurende de tijd. Denk alleen maar aan de impact van de soacials, telefoongebruik en corona van de afgelopen jaren.

Ik ben erg benieuwd welke thema's en hulpvragen jij tegenkomt en wanneer je het weet, ook de...

Heeft iemand goede tips voor informatiebronnen of verzameld werk voor hbo-studenten specifiek over de inrichting en...

Studenten volgen binnen de hbo-minor Werken In Gedwongen Kader van Windesheim Zwolle onderwijs om hun kennis, houding en vaardigheden te versterken bij het werken in het gedwongen kader. Eén van de vakken gaat specifiek over de inrichting en werkwijzen in het gedwongen kader jeugd. Dit gaat zowel over...

Waar loop jij tegenaan als ouders van kinderen met somatische aandoeningen hulp en ondersteuning vragen binnen het...

Voorbeeldcasus: Een jongen van 10 jaar krijgt in het AZC waar hij woont een complete dwarslaesie en heeft sindsdien beademing nodig. Na maandenlange revalidatie is een geschikte vervolgplek gevonden. Moeder krijgt een woning in dezelfde gemeente aangeboden als waar zoon verblijft om dicht bij haar kind te...

Wie kan helpen? Ik ben op zoek naar tips/achtergrondinformatie/tools/etc. t.a.v. het schrijven van rapportages en...

Binnen onze organisatie (complexe jeugdzorg) zijn we een verbetertraject gestart tbv de kwaliteit van cliëntdossiers. We willen onder andere aan de slag met het format van ons hulpverleningsplan, evaluaties en ook medewerkers ondersteunen in hoe ze rapportages schrijven en wat wel en niet in een...

Hoe kan ik met vertrouwen meer lef tonen als leerkracht of jeugdhulpverlener om de dingen anders te doen, om te...

"Leerkrachten ervaren dat ze geleefd worden. Leerkrachten voelen druk door tijdgebrek, uitval van collega’s en hoge verwachtingen van bijvoorbeeld de inspectie en ouders. Met name startende leerkrachten vinden het lastig om op hun eigen kunnen te vertrouwen en bijvoorbeeld de lesmethode los te laten,...

Welke methode om casuïstiek te bespreken is voor jou echt effectief?

Casuïstiek bespreken: Hoe doe jij dat? Deel met ons jouw methode!

Door gezamenlijk casuïstiek te bespreken kun je je eigen kennis rondom een onderwerp of aanpak vergroten. Je leert van elkaar en neemt een ander mee in het proces van begeleiding of behandeling.

Wat als we samen 'vakmanschap' in ons werk concreet maken? Als ik jou vraag wat jij of jouw collega brengt in jouw...

We vinden allemaal vakmanschap in ons werk belangrijk, maar wat is dat eigenlijk in ons werk?

Van een timmerman zie je in één oogopslag of hij of zij vakmanschap levert of prutswerk, maar hoe maak je vakmanschap in hulpverlening en onderwijs concreet?

Stel, ik maak een lijst van kwaliteiten,...

Hoe kan je op een leuke/leerzame manier kennis- en leerervaringen verspreiden? Hebben jullie voorbeelden van...

Op de werkvloer en in de dag dagelijkse pratijk ontstaan vaak de mooiste en praktische ideeen, maar vaak blijft het dan ook bij die ene persoon of dat groepje mensen die daar enthousiast over zijn en die het toevalliger wijs zijn tegen gekomen. Ik denk dat wij veel meer van elkaar kunnen leren dan dat wij...

Ben jij betrokken bij een (vorm van) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg? Hoe werkt daarin de regie en...

Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei...

Hoe ga je als onderwijsprofessional / school om met de druk die wordt gelegd op prestaties van kinderen om te...

Scholen worden door de inspectie van het onderwijs beoordeeld op basis van schoolwegingen. Van scholen wordt hierdoor een bepaald uitstroomniveau verwacht, terwijl je als school je juist wil aanpassen aan het niveau en talenten van de kinderen.

Hoe ga je hiermee om als professional? Verandert dit je...

Welke vragen stel je aan ouders die er zich niet bewust van zijn dat ze hun hun eigen opgelopen trauma’s...

Ouders melden vaak dat hun kind een probleem heeft en zijn zich er niet van bewust dat zij alles in huis hebben om hun kind te helpen  maar vaak vastlopen en hun eigen patronen ongewild doorgeven.

Inmiddels heb ik door schade en schande een heel arsenaal aan opmerkingen en vragen paraat voor dit soort...

Zijn er organisaties die ervaring hebben met het implementeren van een inclusiviteitsbeleid voor de LHBTIQ+ doelgroep?

We werken met jongeren in de leeftijd van 16 tot 27 en merken dat het onderwerp genderidentiteit heel actueel is bij deze doelgroep. We willen ons beleid hierop aanpassen en vragen ons af of er organisaties zijn die ervaring hebben opgedaan met het invulling geven aan dit beleid. 

Wat helpt jou om het gevoel van niet weten en machteloosheid te verdragen en samen te vertragen?

In een lastige situatie bij de hulp aan gezinnen of kinderen waar veel zorgen om zijn, is er de neiging om te gaan rennen. Het kan de drang zijn om je eigen ongemak weg te nemen door bijvoorbeeld een snelle beslissing door te drukken. Het gevoel 'iets' eraan gedaan te hebben, biedt dan...

OPROEP

Wat hoor jij van ouders die beslissingen nemen over de jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor hun kinderen? Denk aan het...

Beslissingen nemen over de jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor je kinderen

We willen graag weten waarom ouders ervoor kiezen om wel of juist niet gebruik te maken van jeugdgezondheidszorg voor hun kinderen. Dit gaat bijvoorbeeld om plekken zoals het consultatiebureau en de schoolarts. Met deze vragenlijst...

OPROEP

Onderzoek: Hoe signaleer je als professional in het voorveld sociale, psychische of schoolproblemen van een jeugdige...

Een onderzoek van ZonMw over het signaleren en ondersteunen van jeugdigen (0-23 jaar) in een kwetsbare opgroeisituatie.

Hoe borg je de inhoudelijke kwaliteit van verslaglegging? Wat zijn de afspraken over de inhoud (bijv. over feiten)...

In de rechtbank bij een zitting over een ondertoezichtstelling merkte ik ooit dat het feit dat een kind van 6 niet wist wat pindakaas was, nog nooit een wortel had gezien en alleen vla at, uiteindelijk heel veel verschil maakte bij de beslissing over de ondertoezichtstelling.

Dit leerde mij op dat...

Heb jij wel eens het levensverhaal en de hulpverleningsgeschiedenis van een jeugdige en het gezin in kaart gebracht...

Als jeugdprofessional ben je steeds nieuwsgierig naar de vraag hoe je nog beter kunt worden in de zorg aan kinderen, gezinnen en hun omgeving. Een manier is het uitvoeren van en deelnemen aan casusonderzoek. Soms wil je leren van een casus vanwege het succesvolle of juist problematische verloop of omdat...

Welke organisatie kan helpen? Zoek een passende vervolgplek voor jongere (14 jr) met wietverslaving, ADHD, niet...

We zijn betrokken bij een jongere van 14 die wietverslaafd is, geen inzicht heeft in zijn probleemgedrag en niet gemotiveerd is om deel te nemen aan school, therpaie, gesprekken drugsconsulent, meedraaien op de groep etc. Hij zit nu al een jaar in een 3-mileusvoorziening maar er wordt geen vooruitgang...

In welke situaties deel je juist wel of geen informatie over gezinnen, hoe doe je dat en welke afspraken zijn...

In het verleden heb ik ooit met 15 mensen om tafel gezeten over een gezin. Inderdaad OVER een gezin met politie, buurtwerker, school, schoolarts, therapeuten en mogelijk nog meer. Ik was uitgenodigd als jeugdbeschermer en kreeg als het ware de opdracht van deze groep mensen om het probleem van het gezin...

OPROEP

Wie werkt met een intensief ambulante interventie voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) en wil...

Vanuit het Expertisecentrum voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) doen wij onderzoek naar seksuele- en genderminderheden binnen GMCP en de hulp die zij ontvangen. We bedoelen dan bijvoorbeeld jongeren die biseksueel, lesbisch, homoseksueel, transgender of non-binair...

Welke vragen stel je aan jongeren, als je met ze in gesprek wilt gaan over wie er belangrijk is in hun leven? Om te...

Vanuit onze Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland hebben we de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar het samenwerken van de professionals met het netwerk rondom de jeugdigen. We hebben oa een kaart-praatspel ontwikkeld en we hebben plannen, om in 2024 te onderzoeken hoe dit spel z'n weg vindt in...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Hoe kunnen we het thema van de Kinderboekenweek 2023 'Bij mij thuis' inzetten in ons werk met kinderen en ouders?

Lijkt me leuk om verschillende ideeën met elkaar uit te wisselen over hoe we de Kinderboekenweek en het thema kunnen inzetten in ons werk. Ik denk namelijk dat ook als we in een net ander vakgebied werken, veel aan elkaars ideeën hebben. Hieronder een paar vragen om op weg te helpen maar alle tips en...

Wie kent voorbeelden waarbij ouders en professionals samen aan de slag gaan met het thema 'samenwerken', waarbij het...

Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...

Hoe organiseer jij 'tegenspraak', zodat bij belangrijke beslissingen iemand jou kritische vragen stelt over hoe je...

“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp. 

Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...

Welke bijeenkomsten, netwerken en andere mogelijkheden zijn er om mijn deskundigheid als professional, in het...

Ik heb vele jaren ervaring met gezinnen met echtscheiding problematiek en ik ben mediator bij scheidingen. Ik wil graag in het Sociaal Domein blijven deelnemen aan deskundigheidsbevordering voor professionals; denk bijv. aan 'centrum Jeugd en Gezin' en overige gerelateerde bijeenkomsten die te maken...

Neem je als professional voldoende tijd voor je eigen ontwikkeling?

Qua scholing lukt dit meestal wel; want ja we moeten SKJ punten behalen en ook erg interessant om nieuwe kennis op te doen en op te frissen.

Maar hoe zit het met het ontwikkelen op gebied van reflectie en intervisie? Neem je daar genoeg tijd voor of wat heb je nodig om daar tijd voor te nemen? 

OPROEP

De waarde van het kinderwerk, dat mag gezien worden. Hebben jullie ook behoefte aan meer informatie?

Tijdens mijn werk als kinderwerker moest ik vaak uitleggen wat ik deed. Nee, ik draai geen BSO dienst, nee ik werk niet op school. Als ook de impact die ik met mijn werk maak (of tracht te maken, want het is bouwen en een lang proces). Soms miste ik ook gedegen kennis, om mijn werk op te kunnen stoelen....

Hoe zorgen jullie ervoor dat je tijdens een vakantie je eigen grenzen qua bereikbaarheid goed bewaakt?

Vakantie is altijd een spannend onderwerp van gesprek met kinderen en gezinnen. Het idee dat je er echt even niet bent, is soms lastig voor hen.

Maar ook voor onszelf. Het kan soms best even duren om werk af te sluiten en je geen zorgen te maken over kinderen en gezinnen. Wat is jullie...

Wat doen jullie als er rondom kinderen/gezinnen zorgen zijn vanwege de zomervakantie omdat kinderen langer/vaker...

Niet voor elk gezin is de zomervakantie vanzelfsprekend een feestje. Het kan zowel voor kind als ouders soms juist lastig zijn. De vakantieperiode kan daarom zorgen meebrengen voor de kinderen/gezinnen waarmee je werkt. Hoe pakken jullie dat aan? En hebben jullie nog tips?

Hoe zorgen jullie ervoor dat je goed blijft samenwerken met (biologische) ouders als een kind tijdelijk niet thuis...

Samenwerken en contact met ouders na een uithuisplaatsing is natuurlijk heel belangrijk. Hoe pakken jullie dat in de praktijk aan? Hoe zorg je voor goed contact vanuit verschillende woonplekken zoals gezinshuizen, woongroepen of behandelgroepen? Welke positieve of minder positieve ervaringen hebben...

Is er iemand bekend/ bezig met het vormgeven van e-learning rondom de richtlijnen jeugdhulp?

Vanuit onze organisatie zouden we het wenselijk vinden als we collega's per richtlijn een e-learning kunnen aanbieden om bekend te zijn met elke richtlijn. We merken dat het zelf helemaal lezen van een richtlijn door iedere medewerker best heel veel van ze vraagt en zijn met elkaar op zoek naar hoe we...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

OPROEP

Ik ben op zoek naar adviseurs die ervaring hebben met complexe scheidingen om te sparren en kennis te delen. Ik...

Gesloten

Na het combineren van onderzoeken die gedaan zijn voor complexe scheidingsproblematiek, ervaringen tijdens mijn werken in de jeugdzorg en nu als mediator heb ik een idee ontwikkeld voor een basis aanpak complexe scheidingsproblematiek. Met name voor gezinnen waar de scheiding al enige tijd (soms vele...

Hoeveel ruimte pak jij als jeugdprofessional om de beste keuzes te maken voor je gezin/jeugdige? Hoe doe je dat en...

Op 6 juni praten we op ons platform in een webinar over de ruimte die je nodig hebt bij je professioneel handelen en hoe je meer ruimte kan pakken. Jurja Steenmeijer* neemt je mee in haar model voor verantwoord handelen.

Wil je meepraten, luisteren en heb je vooraf vragen of voorbeelden over wat...

Hebben ouders altijd recht op volledige kopie dossier van de behandeling van hun kind?

Soms zijn er situaties waardoor je bepaalde informatie niet met ouders wilt delen. Weet jij wat er mogelijk is en welke afwegingen er zijn? 

Hoe bereid ik de ouders die ik begeleid voor op hun ouderschap en leer ik ze over de invloed die zij hebben op hun...

Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van bestaand aanbod en tips hoe ik dit kan organiseren? Via de gemeente kom ik niet verder.

Wie kent een goede opleider in ‘Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling’ in of rondom Amsterdam? Belangrijk...

Iemand goede ervaring met een opleidingsinstituut voor de opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling?

Oproep: Wilt u mijn enquête invullen voor mijn afstudeerproject over 'preventief inzetten op jeugdcriminaliteit'?

Gesloten

Geachte lezer,

*Voorstellen*

Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben Arianne van Velzen, vierdejaarsstudent Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject, waarbij de opdracht is om een pedagogisch product te ontwikkelen.  

Het onderwerp van...

Hoe leren en ontwikkelen professionals in een gezinshuis?

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met kennisontwikkeling binnen een gezinshuis. Momenteel wordt er in het gezinshuis niet veel aandacht aan besteedt. Wel zijn sommige medewerkers SKJ geregistreerd en doen via die weg wel veel cursussen/ trainingen. Heeft iemand tips/ ervaringen met...