Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag

8 februari 2024
Profielfoto van Esther Duursma
Kerngroeplid en Gezinscoach, Video Hometrainer en Kinder- en Jeugdcoach bij het Leger des Heils

“Welke methode om casuïstiek te bespreken is voor jou echt effectief?”

Toelichting

Casuïstiek bespreken: Hoe doe jij dat? Deel met ons jouw methode!

Door gezamenlijk casuïstiek te bespreken kun je je eigen kennis rondom een onderwerp of aanpak vergroten. Je leert van elkaar en neemt een ander mee in het proces van begeleiding of behandeling.

Motivatie

We zijn in de zorg allemaal goed in praten en zorgen voor een ander. We wikken en wegen wat af. We gaan voor onze klanten, onze leerlingen en onze deelnemers door het vuur. Maar hoe zorgen we voor ons zelf?

Werkgebied

Ik ben gezinscoach, VideoHometrainer en Kinder-en Jeugdcoach bij het Leger des Heils.

Casuïstiek is voor mij een manier om mijn kennis up to date te houden en mee te kijken met hoe mijn collega's dingen aanpakken.

Profielfoto van Tea Adema
Kerngroeplid Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals/ Trainer/coach bij opleiding kindercoach en opvoedcoach

Ik gebruik geen methode, maar onderzoek de vraag heel praktisch met behulp van vloerankers.
Zo kun je een intervisie of casuïstiek vraag op de vloer uitleggen en zie je in één oogopslag hoe de vraagsteller in de situatie betrokken is. Je ziet dit door bijvoorbeeld afstand tussen vraagsteller, kind en ouders en waar het onderwerp van de vraag thuishoort.

Wat mij opvalt in de loop der jaren is dat de vraagsteller vaak het onderwerp met de zorg van de vraag dicht bij zichzelf houdt terwijl de zorg voor het kind natuurlijk bij de ouders hoort.
Wanneer je dan een vloeranker verantwoordelijkheid toevoegt, kun je de verantwoordelijkheid voor het kind bij de ouder laten en de verantwoordelijkheid voor het proces van de hulpvraag bij de vragensteller laten die flexibel met zijn verantwoordelijkheid kan bewegen naar kind/ouders, maar ook naar collega's, manager en orthopedagoog voor consultatie.
Door op deze manier een casuïstiek of intervisie vraag als het ware te manifesteren op de vloer, ontstaat er veel duidelijkheid en ben je veel ruis kwijt over persoonlijke interpretaties ed.

Profielfoto van Sjanne Woudenberg
Coördinator Kerngroep Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals, Inhoudelijk medewerker met praktijkkennis

Hoi Esther,
Vanuit het Nederlands Jeugdinstituut bieden we ook kennis aan over het leren van casuïstiek met concrete tips en methoden voor casuïstiekbespreking:

Profielfoto van MAaike Grolleman
Client ondersteuner

Wij maken gebruik van 'een taal erbij'. Door het systeem ( de casus) met duplo poppetjes neer te zetten wordt het heel beeldend. En voor iedereen makkelijker te begrijpen. Soms zijn de systemen groot en ingewikkeld en hiermee wordt het wat behapbaar.

https://systeemacademie.nl/een-taal-erbij/

Profielfoto van Colinda Slingerland
Coördinator Ambulante zorg

Hoi,

Intervisie helpt voor mij erg goed om een casus te bespreken.

Stap 1
De inbrenger benoemt kort en feitelijk de situatie en zijn vraag
5 min

Stap 2
Stellen van verhelderings-vragen door groepsleden
10 min

Stap 3
Groepsleden analyseren met elkaar de kern van het probleem. En gaan naar of er een passende richtlijn vanuit de jeugdhulp van toepassing is. www.richtlijnenjeugdhulp.nl
10 min

Stap 4
Ieder groepslid formuleert een advies aan de inbrenger
10 min

Stap 5
Inbrenger geeft aan welke adviezen hem aanspreken en waarom
10 min

Profielfoto van Jan Bergen
Vrijwilliger

Maak een agenda voor de casuistiek bespreking
technisch voorzitterschap om proces en tijd te bewaken
Zo mogelijk de casuistiek van tevorenop een half A4 inbrengen
Volgens een vast foprmat

Profielfoto van Paulien Rutgers
Directeur/eigenaar jeugdhulpverlener

Hoi Esther,

Normaal gesproken bespreken we casuistiek 1x per maand met het hele team als iemand een casus in wil brengen. Daarnaast hebben we voor de complexere casussen een externe GZ-psycholoog in de arm genomen om casuïstiek mee te bespreken. Dit gebeurt in de vorm van een soort supervisie.

Groet Paulien Rutgers

Profielfoto van Ruerdtsje Halbertsma
Ambulant begeleider

https://www.breindok.nl/product/casemanager-hersenletsel-kaarten/
Dit spel is gericht op hersenletsel ontwikkeld, maar onze indruk is dat deze veel breder ingezet kan worden.

Profielfoto van Hetty Koenraads
Psychiatrisch Maatschappelijk Werker / Equine Assisted Therapist

Hallo Esther, ik hoor je meerdere dingen noemen? Waar gaat je vraag precies over?

Zelfreflectie op je eigen professionele handelen in de omgang met een casus?
Kennis vergaren over een onderwerp in samenwerking met collega's.
Leren van collega's - horen welke aanpak / insteek zij nemen in de omgang met een casus?
Samen afwegen van belangen, risico's en beschermende factoren in een casus?
Leren toepassen van goede zelfzorg als professional en zicht krijgen op grenzen van zorgen voor de ander?

Groeten,
Hetty