Hoe zet jij voorlezen in op de kinderopvang (als activiteit, afhankelijk van de vraag van kinderen, interactief)? Deel hieronder jouw ervaringen, vragen en tips.
Van 22 januari tot en met 1 februari 2025 zijn het weer de Nationale Voorleesdagen. Het boek ‘Rinus’ van Ingrid en Dieter Schubert is gekroond tot Prentenboek van het Jaar 2025.
Hoe geven jullie vorm aan voorlezen op het kinderdagverblijf, groepen met voorschoolse educatie en/of buitenschoolse opvang? Wat zijn jullie ervaringen met interactief voorlezen? Vaak zie je dat er op BSO’s minder of niet meer wordt voorgelezen, hoe is dat bij jullie? Hebben jullie tips voor collega pedagogisch medewerkers?
Voorlezen is bij uitstek een activiteit voor de kinderopvang. Voorlezen stimuleert de spraak- en taalontwikkeling en de sociaal-emotionele vaardigheden, het is een sociaal gezamenlijk moment waarin de interacties tussen kinderen onderling en de interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers worden gestimuleerd, het wakkert de fantasie aan, het geeft kinderen informatie over de wereld om hen heen en kinderen oefenen in luistervaardigheid en concentratievermogen. En natuurlijk brengt voorlezen plezier met elkaar!
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het belang van voorlezen:
brochures-meer_voorlezen_beter_in_taal-def-online.pdf
Het-belang-van-voorlezen-en-zelf-lezen-voor-kinderen-en-adolescenten_Digitaal_2022.pdf
Ik werk als pedagogisch coach en beleidsmedewerker bij skidkinderopvang in de kop van Drenthe. Ik ben veel te vinden op de locaties in Eelde, Gieten en Annen.