Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Hoe gaan jullie ermee om als je wil samenwerken met het informele netwerk van een cliënt/gezin maar zij daar (nog) niet voor openstaan?

Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...

Welke mooie ervaring kun jij met ons delen in het 'borgen van burgerschap'? Waarbij heb jij verschil gemaakt door samen op te opvoeden? Wanneer heb je iets bijgedragen door naast ouders en het kind te staan of samen iets te doen?

De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen.  Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...

Heeft iemand ervaring met programma's die al in groep 8 zijn in te zetten m.b.t. het thema welbevinden, liefst i.c.m. thema overgang naar het voortgezet onderwijs?

In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...

Hoe zie jij jouw rol in de pedagogische basis? En/of welke vragen heb je hierover?

Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Welke invloed heeft het aantal kinderen in een gezinshuis op de ontwikkeling en het welzijn van een kind?

De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

Heb jij een gouden tip (of misschien wel een top 3) van must follow trainingen die je collega professionals ook gunt omdat je deze echt als een meerwaarde ervaarde voor hoe je je werk kon doen?

Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk".  Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?

Heb jij een gouden...

Hoe bereid ik de ouders die ik begeleid voor op hun ouderschap en leer ik ze over de invloed die zij hebben op hun aanstaande kindje?

Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van bestaand aanbod en tips hoe ik dit kan organiseren? Via de gemeente kom ik niet verder.

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback te geven?

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Oproep
Feedback gevraagd van jeugd -en jongerenwerkers of buursportwerkers op de Jeugd participatieladder voor buurtsport en -activiteiten. Alle op- of aanmerkingen zijn welkom!

Het kenniscentrum sport -en bewegen vraagt jullie input m.b.t de participatieladder voor buurtsport -en jongerenwerkers:
- Sluit de ladder aan bij het jongerenwerk? Is de uitleg en zijn de voorbeelden herkenbaar?
- Zou je nog dingen toevoegen aan de ladder? Inhoudelijk en/of qua voorbeelden?
- Zou je...

Wat is er mogelijk voor een ouder die wil dat zijn partner aanwezig is bij een gesprek bij hen thuis met het CJG over de kinderen van hem en zijn ex-partner, wanneer de ex-partner hier geen toestemming voor geeft?

Een vader krijgt na een beschermtafel (waarin nieuwe afspraken zijn gemaakt tussen ouders na de scheiding een paar jaar geleden en zorgvragen rondom de kinderen) binnenkort een gesprek thuis met medewerkers van het CJG. Er is sprake van co-ouderschap en de vader woont inmiddels 2 jaar samen met zijn...

Wat doe je als je twijfels hebt over de zorg die je levert aan een jongere of kind?

Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...

Waar kunnen ouders in jouw gemeente terecht wanneer hun kind niet naar school kan maar er wel dringend behoefte is aan een groep waar ontwikkeling gestimuleerd blijft? En hoe is dit geregeld?

De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.

Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders...

Hoe creëer ik een huiselijke sfeer voor de kinderen die op een woongroep wonen, rekening houdend met de coronamaatregelen?

Ik werk op een woongroep voor kinderen en jongeren die (tijdelijk) niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen en jongeren wonen in een boerderijomgeving en we proberen het zo huiselijk mogelijk te maken. Daarnaast bieden we dag- en logeeropvang. Deze kinderen zitten op dezelfde groep als de kinderen die...

Ik werk bij preventie ggz jeugd en in mijn gesprekken met kinderen bespreek ik trauma ook af en toe. Is dit verstandig? Hoe ver kan en mag je hierin gaan?

Als er (nog) geen behandeling is gestart, kun je misschien ook teveel oprakelen en de klachten verergeren. Hoe is jullie ervaring hierin?

Hoe help ik jeugdhulpverleners beter in de afronding van een traject? Zij willen vaak nog doorgaan met de hulpverlening, terwijl er vanuit de cliënt(en) geen hulpvragen meer zijn en doelen binnen het traject behaald zijn.

Ik werk als gedragswetenschapper met jeugdhulpverleners in ambulante trajecten. Het valt me op dat het voor bijna iedereen moeilijk is om een traject af te ronden. Vaak zijn doelen al behaald, geven de gezinnen aan geen hulpvraag meer te hebben, maar vindt de jeugdhulpverlener het toch moeilijk om...

Er is al veel gezegd en geschreven over de samenwerking tussen het sociaal domein en jeugdgezondheidszorg. Hoe goed lukt het jullie om elkaar te vinden en echt samen te werken in casuïstiek?


Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...