Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...
Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...
De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen. Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...
In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...
Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...
Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...
De laatste jaren zien we dat kinderen vaker in een gezinshuizen geplaatst worden i.p.v. een pleeggezin of instelling. Maar we zien ook dat gezinshuizen soms wel heel veel kinderen opvangen.
Een gezinshuis met 9 kinderen, waarbij één kind niet meer kan blijven wonen, voor de zesde keer uithuisgeplaatst...
Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...
Het thema op het platform is "Leren in de dagelijkse praktijk". Wat heb jij vanuit je werk geleerd wat je jou vakgenoten gunt ook kennis van te nemen? Welke training heeft je geholpen om je werk beter te kunnen doen, door concrete handvaten/andere werkhouding/visie of bewustzijn?
Heb jij een gouden...
Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van bestaand aanbod en tips hoe ik dit kan organiseren? Via de gemeente kom ik niet verder.
Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...
Het kenniscentrum sport -en bewegen vraagt jullie input m.b.t de participatieladder voor buurtsport -en jongerenwerkers:
- Sluit de ladder aan bij het jongerenwerk? Is de uitleg en zijn de voorbeelden herkenbaar?
- Zou je nog dingen toevoegen aan de ladder? Inhoudelijk en/of qua voorbeelden?
- Zou je...
Een vader krijgt na een beschermtafel (waarin nieuwe afspraken zijn gemaakt tussen ouders na de scheiding een paar jaar geleden en zorgvragen rondom de kinderen) binnenkort een gesprek thuis met medewerkers van het CJG. Er is sprake van co-ouderschap en de vader woont inmiddels 2 jaar samen met zijn...
Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...
De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.
Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders...
Ik werk op een woongroep voor kinderen en jongeren die (tijdelijk) niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen en jongeren wonen in een boerderijomgeving en we proberen het zo huiselijk mogelijk te maken. Daarnaast bieden we dag- en logeeropvang. Deze kinderen zitten op dezelfde groep als de kinderen die...
Als er (nog) geen behandeling is gestart, kun je misschien ook teveel oprakelen en de klachten verergeren. Hoe is jullie ervaring hierin?
Ik werk als gedragswetenschapper met jeugdhulpverleners in ambulante trajecten. Het valt me op dat het voor bijna iedereen moeilijk is om een traject af te ronden. Vaak zijn doelen al behaald, geven de gezinnen aan geen hulpvraag meer te hebben, maar vindt de jeugdhulpverlener het toch moeilijk om...
Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...