“Feedback gevraagd van jeugd -en jongerenwerkers of buursportwerkers op de Jeugd participatieladder voor buurtsport en -activiteiten. Alle op- of aanmerkingen zijn welkom!”
Toelichting
Het kenniscentrum sport -en bewegen vraagt jullie input m.b.t de participatieladder voor buurtsport -en jongerenwerkers:
- Sluit de ladder aan bij het jongerenwerk? Is de uitleg en zijn de voorbeelden herkenbaar?
- Zou je nog dingen toevoegen aan de ladder? Inhoudelijk en/of qua voorbeelden?
- Zou je dingen weglaten?
- Is de ladder makkelijk te gebruiken in de praktijk?
Motivatie
Het zou ons enorm helpen als jullie hier feedback op te geven. Alle op- of aanmerkingen zijn welkom!
Werkgebied
Adviseur Jeugd "opvoeden en opgroeien" bij Sociaal Werk Nederland
Mooie infographic! Ik zou er nog een niveau aan willen toevoegen. Want, wanneer je jongeren eindverantwoordelijk maakt, dan is participatie en doel op zich. Volgens mij is participatie binnen het jongerenwerk zowel een doel (participatie in de maatschappij) als een middel (om sociaal maatschappelijke competenties aan te leren). Daarom zou ik niveau 8 van de participatieladder van Roger Hart toevoegen:
Niveau 8 Initiatief en uitvoering door jongeren en volwassenen samen:
Jongeren werken samen met volwassenen op een gelijkwaardige manier. Dit niveau wordt door Hart beschouwd als de ideale situatie, waarbij gelijkwaardigheid en wederzijds respect erg belangrijk zijn.
Zie de ladder meer als opfrisser. We staan vrij ver in de ladder, jongeren mogen bij ons meebeslissen, activiteiten organiseren, de verantwoordelijkheid blijft wel bij ons als jeugdwerkers. We hebben een kindercommissie waar kinderen aan kunnen deelnemen, ideeën kunnen opperen, inbreng hebben. Ieder jaar hebben we een enquête, we nemen de antwoorden of opmerkingen mee in het verder proces.
hallo.
ik vind dat de ladder zeker inzicht geeft in de manier het jongerenwerk zijn activiteiten organiseert. ik zie het meer als een tool van herkenning of juist niet uiteraard. maar misschien ook een tool waarin jongerenwerkers gestimuleerd worden net een trede verder te gaan omdat dit natuurlijk helemaal past bij de opvoeding van jongeren. eigen regie, eigen kracht staat hierin dan ook centraal.
wat ik mis of misschien anders zou willen zien is de algemene zin waarin er over dit onderwerp gepraat wordt. er zijn namelijk activiteiten of interventies die je niet aan jongeren kan overlaten. denk hierbij aan de doelgroep zelf, of thema's zoals veiligheid, leeftijd etc. de kunst is dan toch om eigen kracht in te kunnen zetten tot een bepaalde hoogte.
Dank je Bart, goede toevoeging! En inderdaad een mooie infographic!
Wat ik nog zou wil opmerken is dat jongeren niet per definitie de ladder omhoog hoeven te klimmen; elke sport op de ladder kan een mooie uitkomst zijn, afhankelijk van wat een jongere wil en kan. Klimmen is geen doel op zich. Belangrijker is om als werker goed aan te sluiten op de kansen en mogelijkheden van jongeren. En samen te kijken welke 'sport' dan aansluit of gaat aansluiten. Sommige jongeren beginnen onderaan, anderen stappen hoger in.