Hoe bepaal je of een hulpvraag door het wijkteam moet worden opgepakt of dat terugverwijzing naar het voorveld oftewel de basisvoorzieningen beter is?

Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...

Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Hoe gaan jullie ermee om als je wil samenwerken met het informele netwerk van een cliënt/gezin maar zij daar (nog) niet voor openstaan?

Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...

Hoe zie jij jouw rol in de pedagogische basis? En/of welke vragen heb je hierover?

Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Hoe besteed jij en/of jouw organisatie aandacht aan het versterken van vitaliteit?

Bij het omgaan met tegenslagen, helpt het als je je krachtig, gezond en energiek voelt juist ook in je werk. Hoe zorg je er als team, leidinggevende en organisatie voor dat werknemers zich krachtig, gezond en energiek blijven voelen in plaats van dat dit een individuele verantwoordelijkheid is. Welke...

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene hulpverlener naar de andere hulpverlener of van de ene afdeling in het ziekenhuis naar een andere afdeling in het ziekenhuis.

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Hoe bereid ik de ouders die ik begeleid voor op hun ouderschap en leer ik ze over de invloed die zij hebben op hun aanstaande kindje?

Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van bestaand aanbod en tips hoe ik dit kan organiseren? Via de gemeente kom ik niet verder.

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback te geven?

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Mag je een medewerker een 24-uursdienst laten draaien? Zo ja in welke vorm en hoe richt je dit dan goed in?

Er bestaan verschillende soorten diensten die binnen verschillende CAO’s worden gehanteerd; dagdiensten, nachtdiensten (wakker of slapend), aanwezigheidsdiensten, bereikbaarheidsdiensten. Hierin wordt iets anders van medewerkers verwacht. Dat heeft weer invloed op hoeveel en hoe vaak je diensten achter...

Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?

Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...

Bij de start van een traject moet een intern toestemmingsformulieren ondertekend worden. Bv over inzage in het dossier. Wij ervaren dan een dilemma in situaties van (complexe) scheidingen. Herkent iemand dit en zijn er wellicht creatieve oplossingen?

Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...

Pleeggezinnen zijn schaars en moeilijk te vinden en meeleefgezinnen zijn er enkel voor kinderen tot 4 jaar. Welk aanbod is er voor gezinnen met kinderen ouder dan 4 jaar?

Ik kom met regelmaat bij gezinnen waarbij het aanbod van meeleefgezinnen zeer helpend zou kunnen zijn, maar de kinderen ouder zijn dan 4 jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ouder met psychische problematiek, en een klein netwerk. Voor zo'n ouder kan het fijn zijn wanneer zijn of haar kind bij een...

Wat doe je als je twijfels hebt over de zorg die je levert aan een jongere of kind?

Ik ben benieuwd wat professionals doen in de volgende situatie. Wat doe je als je na een multidisciplinair overleg het toch niet eens bent over de zorg die jij moet uitvoeren? En andere partijen dit wel van jou verlangen? Hoe zorg je ervoor dat er een samenwerkingsrelatie blijft ook als je niet met...

Hoe betrek ik de ouders bij de behandeling van mijn cliënt (16 jaar+) en hoe behoud ik tegelijkertijd de vertrouwensband van de jongere?

Bij hulpverlening aan kinderen in de puberleeftijd zijn de ouders misschien niet meteen in beeld. Maar ouders zijn belangrijke samenwerkingspartners bij de behandeling van een jongere. Als een jongere aangeeft dat zijn ouders niet geïnformeerd mogen worden, is dat zijn goed recht, en is de hulpverlener...

Wie heeft er voorbeelden van trainingen die gegeven worden aan een jongere die 18 jaar wordt?

Sinds het jongerenloket in onze gemeente niet meer bestaat, merken wij dat dit stuk verloren is gegaan. Daarom willen we iets nieuws opzetten.
We zijn op zoek naar voorbeelden (liefst in een format) hoe het elders in het land geregeld is.
Ook bijvoorbeeld hoe de samenwerking verloopt tussen de...

Wie heeft de gouden tip voor een woonvoorziening voor kinderen met ASS en gedragsproblemen, met een gemiddeld IQ?

Ik ben opzoek naar een geschikte woonvoorziening voor een meisje van 14 jaar, in mei 15 jaar, die zeer beperkt wordt door haar autisme in de regio Haaglanden. Thuis komt ze niet helemaal lekker mee en ouders zitten al jaren in de hulpverlening, waarbij het onvoldoende effecten heeft in de thuissituatie....

Heeft iemand een handige tool voor het maken van Genogrammen?

De wens is om makkelijker een genogram op te stellen. Het programma GenoPro is bekend, maar er is meer behoefte aan een Word versie (of vergelijkbaar).
Heeft iemand tips?

Wordt online leren in jouw organisatie ingezet om het vakmanschap onder jeugdprofessionals te vergroten? Hoe wordt dit ingezet en wat is je ervaring hiermee? Ik ben op zoek naar voorbeelden en antwoorden op deze vragen!

Ik hoor graag uit wat de mogelijkheden en behoeften zijn wat betreft online leren voor jeugdprofessionals. Heb je een inspirerend voorbeeld of een idee vanuit je organisatie, dan hoor ik het graag. Daarbij ben ik extra benieuwd naar de ervaringen en ideeën van adviseurs Leren en Ontwikkelen.

Graag...

Als jeugdwerker merk ik dat het vaak lastig is om de overgang van jongen naar jonge man een plek te geven. Herken jij dit bij de jongens die jij begeleidt? Welke behoeftes signaleer jij? Hoe spring jij hierop in?

Als jeugdwerker merk ik dat het vaak ontbreekt aan een context waarin de ene levensfase naar de volgende kan worden gemaakt. Ik heb zelf een manier gevonden die is gericht op de transitie van jongens naar jonge mannen. Herken jij dat deze overgang vaak onderbelicht blijft in onze cultuur? Welke andere...

Er is al veel gezegd en geschreven over de samenwerking tussen het sociaal domein en jeugdgezondheidszorg. Hoe goed lukt het jullie om elkaar te vinden en echt samen te werken in casuïstiek?


Betrekken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen elkaar bijvoorbeeld al bij een casuïstiek verdeling? Of gebeurt dat niet of op een ander moment? (Wie gaat met de casus aan de slag?)
Werken jeugdprofessionals en jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen samen in casuïstiek? (Hoe stemmen...

Heb jij een mooie tip/ best practice voor het werven van pleegouders in de COVID tijd?

Bij De Rading werven wij pleegouders in de stad Utrecht. De coronamaatregelen brengen ook hier uitdagingen met zich mee. De digitale informatieavonden gaan goed, maar wat kunnen we doen naast social media? Ik ben erg benieuwd naar welke tips en best practices jullie met mij willen delen!