Zijn er gemeenten/wijkteams die al specialistische jeugdhulp als collectief aanbod naar voren hebben gehaald en onderdeel hebben laten worden van het voorliggend aanbod? In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd.

Met collectief aanbod bedoel ik groepsaanbod/groepstrainingen en met voorliggend veld bedoel ik geen specialistische jeugdhulp, maar het aanbod door maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk etc. Voorbeeld: Kinderen die hoogsensitief zijn (maar kan ook een ander thema/onderwerp zijn) waar dan een...

Welke ervaring heb jij in de samenwerking tussen de school en het wijkteam/buurtteam/CJG? Wat wil jij je collega's meegeven?

Steeds meer basis- en middelbare scholen werken samen met een wijkteam, buurtteam of CJG. Een voorbeeld hiervan lees je in het nieuwste interview uit de rubriek Vakgenoten Vertellen op het Platform: CJG (Centrum Jeugd en Gezin)-medewerker op school: van pilot naar nieuwe standaard. Op verschillende...

Heeft iemand ervaring met programma's die al in groep 8 zijn in te zetten m.b.t. het thema welbevinden, liefst i.c.m. thema overgang naar het voortgezet onderwijs?

In de gemeente waar ik als jeugdarts werkzaam ben willen we wat extra inzetten aan welbevinden. In klas 2 van het voortgezet onderwijs vindt er een groepsles (gegeven door de jeugdverpleegkundige) plaats, waarna de leerlingen ook individueel nog gezien worden door de jeugdverpleegkundige. We zijn op zoek...

Welke lees-, luister of kijktips met betrekking tot ons werk rondom kind, jeugd & gezin heb jij?

Denk hierbij aan boeken, podcasts, een mooie documentaire of film die relevant is voor, of gelinkt is aan ons werk. Het liefst met een klein beetje context: waar gaat het over? Welke raakvlakken heeft het met jouw werk? Wat heeft het kijken/lezen/luisteren met je gedaan? En hoe heeft het je geïnspireerd?...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Ken jij of ben jij werkzaam op een plek waar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg echt positieve resultaten geeft en de moeite van het delen waard is?

Op het Platform Vakmanschap delen we in de rubriek ‘Vakgenoten vertellen’ mooie voorbeelden van bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Wij zouden heel graag méér van die goede voorbeelden leren kennen, om ze te kunnen delen, zodat we anderen daarmee kunnen inspireren! Ook als je...

Op zoek naar tips en mooie voorbeelden voor een warme overdracht. Bijv van kinderopvang naar school, van de ene hulpverlener naar de andere hulpverlener of van de ene afdeling in het ziekenhuis naar een andere afdeling in het ziekenhuis.

Veel kinderen, jongeren en gezinnen krijgen te maken met wisselingen van professionals en overgangen. Sommige kinderen, jongeren en gezinnen maken dit soort wisselingen en overgangen helaas veel te vaak mee. Elke wisseling of overgang maakt impact en willen we zo zacht mogelijk voor ze maken. Een...

Welke ervaringen heb jij als professional met de tips van ervaringsdeskundige Coby rondom werken met kinderen die uit huis geplaatst zijn, hun ouders en pleeggezin? Heb jij nog aanvullende tips voor professionals?

Op 25 maart werd er via dit Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals het webinar ‘In gesprek met Coby de Vreugd over moederschap op afstand’ georganiseerd. Hierin vertelde Coby over haar ervaring met uit huis geplaatste kinderen. Het was een mooi gesprek waar het ging over de hulpverlening die ze heeft...

Ben jij betrokken bij een (vorm van) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg? Hoe werkt daarin de regie en herken je de 4 kernrollen die in de toelichting staan beschreven? Wat werkt goed in die rolverdeling en hoe zou het beter kunnen?

Ik ben bij Met Andere Ogen betrokken als Verbinder. Met Andere Ogen wil graag als netwerkorganisatie een sterkere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en heeft de ambitie om personen te versterken in hun rolneming: het vorm geven aan een netwerkregie waardoor deze samenwerking tot bloei...

Welke gesprekstechnieken, woorden of communicatiestijl gebruik jij (niet) bij het praten met ouders en kinderen?

Ik kwam een interessant artikel tegen waar het ging over 'Typisch taalgebruik van hulpverleners', zie link hieronder.

Hierin geeft Jason (20 jaar) een 'simpel' advies:

"Praat alsjeblieft vanuit jezelf".


‘Wat is precies je hulpvraag?’ 
‘Ik hoor wat je zegt.’
‘Hoe vind je zelf dat...

Hoe ga je het gesprek aan over de samenwerking met een ketenpartner en wat zijn goede voorbeelden om elkaar feedback te geven?

Ik merk dat in de samenwerking met ketenpartners het soms stroef kan lopen waardoor het kind en het gezin hier de dupe van kunnen worden. Het kan zijn omdat elkaars verwachtingen onvoldoende helder zijn maar wellicht ontbreekt het ook aan expertise op een bepaald vlak (zoals bij onze doelgroep licht...

Welke ontwikkel- en leervragen spelen bij jou als beleidsmedewerker of directeur van een school met betrekking tot de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?

Denk bijvoorbeeld aan leer- en ontwikkelvragen rond de volgende thema’s:
• Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA’s)
• Financiering (collectieve financiering / gebundelde inzet van budgetten)
• Rol vanuit gemeenten, school, swv-en, ouders, jongeren (Kijken en spelen met perspectieven (werkvloer...

Bij de start van een traject moet een intern toestemmingsformulieren ondertekend worden. Bv over inzage in het dossier. Wij ervaren dan een dilemma in situaties van (complexe) scheidingen. Herkent iemand dit en zijn er wellicht creatieve oplossingen?

Er is door een wetswijziging een nieuw formulier voor een toestemmingsverklaring dat moet worden ondertekend. Het is wet en regelgeving (zo wordt mij verteld) dat wij dit¨toestemmingsformulier¨ bij start van het traject moeten voorleggen.. Deze formulieren hebben een standaardtekst. In het formulier...

Pleeggezinnen zijn schaars en moeilijk te vinden en meeleefgezinnen zijn er enkel voor kinderen tot 4 jaar. Welk aanbod is er voor gezinnen met kinderen ouder dan 4 jaar?

Ik kom met regelmaat bij gezinnen waarbij het aanbod van meeleefgezinnen zeer helpend zou kunnen zijn, maar de kinderen ouder zijn dan 4 jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ouder met psychische problematiek, en een klein netwerk. Voor zo'n ouder kan het fijn zijn wanneer zijn of haar kind bij een...

Waar kunnen ouders in jouw gemeente terecht wanneer hun kind niet naar school kan maar er wel dringend behoefte is aan een groep waar ontwikkeling gestimuleerd blijft? En hoe is dit geregeld?

De casus betreft een 6 jarig kind, gediagnosticeerd ASS. Stabiel, hoger opgeleid, gezin uit het buitenland. Dit noem ik om te benadrukken dat ouders ondanks een taalbarriere hun weg in het zorglandschap al goed eigen gemaakt hebben.

Na verschillende observaties is er multidisciplinair met ouders...

Hoe creëer ik een huiselijke sfeer voor de kinderen die op een woongroep wonen, rekening houdend met de coronamaatregelen?

Ik werk op een woongroep voor kinderen en jongeren die (tijdelijk) niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen en jongeren wonen in een boerderijomgeving en we proberen het zo huiselijk mogelijk te maken. Daarnaast bieden we dag- en logeeropvang. Deze kinderen zitten op dezelfde groep als de kinderen die...