Welke mooie ervaring kun jij met ons delen in het 'borgen van burgerschap'? Waarbij heb jij verschil gemaakt door samen op te opvoeden? Wanneer heb je iets bijgedragen door naast ouders en het kind te staan of samen iets te doen?

De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen.  Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...

Hoe zie jij jouw rol in de pedagogische basis? En/of welke vragen heb je hierover?

Op 25 november staat het webinar ‘Wat is (mijn rol in) de pedagogische basis? - Leer hoe jij bijdraagt aan het versterken van de pedagogische basis voor kinderen en jongeren' gepland. Om de inhoud zo goed mogelijk aan te laten sluiten, vragen we graag jouw input over hoe je kijkt naar jouw eigen rol als...

Wie heeft de gouden tip voor een woonvoorziening voor kinderen met ASS en gedragsproblemen, met een gemiddeld IQ?

Ik ben opzoek naar een geschikte woonvoorziening voor een meisje van 14 jaar, in mei 15 jaar, die zeer beperkt wordt door haar autisme in de regio Haaglanden. Thuis komt ze niet helemaal lekker mee en ouders zitten al jaren in de hulpverlening, waarbij het onvoldoende effecten heeft in de thuissituatie....

Hoe creƫer ik een huiselijke sfeer voor de kinderen die op een woongroep wonen, rekening houdend met de coronamaatregelen?

Ik werk op een woongroep voor kinderen en jongeren die (tijdelijk) niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen en jongeren wonen in een boerderijomgeving en we proberen het zo huiselijk mogelijk te maken. Daarnaast bieden we dag- en logeeropvang. Deze kinderen zitten op dezelfde groep als de kinderen die...

Als jeugdwerker merk ik dat het vaak lastig is om de overgang van jongen naar jonge man een plek te geven. Herken jij dit bij de jongens die jij begeleidt? Welke behoeftes signaleer jij? Hoe spring jij hierop in?

Als jeugdwerker merk ik dat het vaak ontbreekt aan een context waarin de ene levensfase naar de volgende kan worden gemaakt. Ik heb zelf een manier gevonden die is gericht op de transitie van jongens naar jonge mannen. Herken jij dat deze overgang vaak onderbelicht blijft in onze cultuur? Welke andere...

Welke ervaring heb jij met het uitvoeren van opvoedondersteuning door het wijk- of buurtteam?

In mijn wijkteam onderzoeken we wat nodig is om opvoedondersteuning door het wijk-/buurtteam te laten oppakken. Welke medewerkers pakken de opvoedvragen op? Hoe lang duren deze trajecten? Wat is er nodig om deze vragen goed op te pakken? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in andere regio's.

Wie kent er een goed voorbeeld van samenwerking tussen jeugdprofessionals uit het wijkteam en voorscholen/kinderdagverblijven?

Ik ben als pedagogisch medewerker van een Voorschoolse Educatie en peuteropvang in Zwolle zoekende naar een goede manier van samenwerken met andere jeugdprofessionals, bijvoorbeeld bij het wijkteam. Ik wil graag de samenwerking met het Sociaal Wijkteam verstevigen door inspirerende voorbeelden van...

Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen met het gezin tot gedragen doelen en plan van aanpak? Ook als de problematiek ingewikkeld is?

Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende probleem- en krachtenanalyse noodzakelijk. We weten dat dit belangrijk is, maar toch wordt het lang niet altijd gedaan. Hoe kunnen we hier echt werk van maken en wat kan jou als professional hierbij...