Hoe bepaal je of een hulpvraag door het wijkteam moet worden opgepakt of dat terugverwijzing naar het voorveld oftewel de basisvoorzieningen beter is?

Door het toenemende aantal hulpvragen is de wachttijd voor een eerste gesprek langer. Dit gesprek kan met de tool Keuzehulp Jeugd en Gezin plaatsvinden, wat het startgesprek ondersteunt en helpt samen te beslissen. Soms blijkt echter dat de hulpvraag te licht is voor jeugdhulp, en het voorveld beter...

Hoe gaan jullie ermee om als je wil samenwerken met het informele netwerk van een cliƫnt/gezin maar zij daar (nog) niet voor openstaan?

Soms wil een cliënt/gezin niet dat je als professional samenwerkt met mensen uit hun eigen informele netwerk om wat voor reden dan ook. Samenwerken met het netwerk is een belangrijk onderdeel van het werk en ik ben dan ook benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, wat jullie dan doen. Hoe gaan jullie ermee om...

Welke mooie ervaring kun jij met ons delen in het 'borgen van burgerschap'? Waarbij heb jij verschil gemaakt door samen op te opvoeden? Wanneer heb je iets bijgedragen door naast ouders en het kind te staan of samen iets te doen?

De pedagogische basis van kinderen is ook buiten de muren van een huis of thuis. Kinderen ontwikkelen zich daar waar ze contacten opdoen en kunnen spelen. Maar ook ouders ontwikkelen zich daar waar ze zich gehoord én veilig voelen.  Podcastaflevering Borgers van Burgerschap In de podcast serie "Borgers...

Wat werkt er voor jou in het betrekken van het (informele) netwerk rondom een kind, jongere of gezin? Heb je voorbeelden van hoe je dit aanpakt?

"Opvoeden doe je samen! Tijdens de Week van de Opvoeding 2024 staan we stil bij de 'Opvoedhelden' om ons heen. Deze steunfiguren - formeel én informeel - maken het verschil in de levens van kinderen en ouders. Ze versterken niet alleen gezinnen, maar onze hele maatschappij. Wat werkt er voor jou in het...

Welke goede voorbeelden of initiatieven om de pedagogische basis te versterken kennen jullie?

Vanuit het Platform team willen we de komende periode meer aandacht besteden aan het thema ‘samen versterken van de pedagogische basis’. De pedagogische basis gaat over de hele wereld om onze kinderen, leerlingen, jongeren en gezinnen heen. Het gaat over hoe we als volwassenen met ze omgaan (zowel in...

Wie kent voorbeelden waarbij ouders en professionals samen aan de slag gaan met het thema 'samenwerken', waarbij het persoonlijke perspectief van ouders en het professionele perspectief bij elkaar komen?

Ik zou graag samen een aantal anderen het idee verkennen om een bijeenkomst te organiseren waarbij de samenwerking tussen ouders en professionals centraal staat, én waarbij de deelnemers een mix zijn van ouders én professionals. Doel van deze bijeenkomst zou wat mij betreft zijn om samen na te denken...

Hoe organiseer jij 'tegenspraak', zodat bij belangrijke beslissingen iemand jou kritische vragen stelt over hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen?

“Tegenspraak organiseren’’. We horen het steeds vaker binnen de jeugdhulp. 

Wie je bent en wat je hebt meegemaakt heeft invloed op de manier waarop je naar de wereld kijkt en dus ook op je werk. Daarom is het nodig om tegenspraak te organiseren in het besluitvormingsproces. Dat betekent dat...

Wie heeft de gouden tip voor een woonvoorziening voor kinderen met ASS en gedragsproblemen, met een gemiddeld IQ?

Ik ben opzoek naar een geschikte woonvoorziening voor een meisje van 14 jaar, in mei 15 jaar, die zeer beperkt wordt door haar autisme in de regio Haaglanden. Thuis komt ze niet helemaal lekker mee en ouders zitten al jaren in de hulpverlening, waarbij het onvoldoende effecten heeft in de thuissituatie....

Heeft iemand een handige tool voor het maken van Genogrammen?

De wens is om makkelijker een genogram op te stellen. Het programma GenoPro is bekend, maar er is meer behoefte aan een Word versie (of vergelijkbaar).
Heeft iemand tips?