Nieuwsbericht

Terugkijken webinar: Wat gebeurt er in de hersenen en het lichaam tijdens en na traumatische ervaringen?

Ga mee op een toegankelijke en fascinerende reis in de ontzettend logische wereld van ons neurobiologie en leer hoe kennis van het brein onmisbaar is in het werken met kinderen, jongeren en ouders. Kijk het webinar over Trauma Informed Care nu terug.

Profielfoto van Platform Vakmanschap
6 november 2024 | 2 minuten lezen

Nikki en Jeanie van de Trauma Informed Academy laten in dit webinar zien dat onder zichtbaar gedrag een proces gaande is dat ons gedrag en onze gedachtes aanstuurt. Dat gebeurt als iemand zich vanbinnen onveilig voelt. We kunnen het niet zien en onze leerling, cliënt, patiënt of de ouder is zich er vaak zelf niet van bewust. De valkuil is dat wij ons daarom ook niet bewust zijn van hun onveilige gevoel en het mechanisme wat zich afspeelt.

Wanneer dat onveilige gevoel vanbinnen voortdurend aanwezig is, noemen we dat chronische interne onveiligheid. Dat komt vaker voor dan je denkt. Wanneer iemand zich vanbinnen onveilig voelt, gaat de persoon in de overlevingsstand. Waarschijnlijk komt dan niets van wat je zegt nog aan. Bijvoorbeeld een kind in de klas dat ‘maar niet luistert’, ‘te druk’ is, ‘weinig contact maakt’ of ‘maar niet vooruit te branden’ is. Vermoedens van bijvoorbeeld ADHD of een vorm van autisme komen snel om de hoek kijken. De ondersteuning die het kind krijgt houdt echter vaak geen rekening met mogelijke interne onveiligheid wat geworteld ligt in trauma. In dit webinar leer je hoe dat werkt, hoe je het kunt herkennen en leer je over jouw rol als professional.
 

Onderwerpen webinar:

👉 De basisprincipes van Trauma Informed werken: de neurobiologie en processen in het brein die gedrag aansturen.

👉 Het herkennen van ‘neurologische staten’ van gedrag zoals agressie, stress of emotieloos om het gedrag beter te begrijpen.

👉 Informatie over het onbewuste, om signalen te herkennen van interne (on)veiligheid, zowel bij jezelf als bij de ander.

👉 De shift van ‘top-down denken' naar ‘bottom-up voelen.

👉 De rol die jij als professional speelt in het co-reguleren met jouw leerling, cliënt of patiënt. De term co-reguleren wordt uitgelegd tijdens deze online bijeenkomst. Bekijk eventueel ook alvast de eerste video hieronder over hoe ons zenuwstelsel en co-reguleren werkt.

 

Kijk hieronder de opname terug!
De presentatieslides vind je onder de video.

Heb je zelf tips met betrekking tot traumasensitief werken? Dit kan zowel een voorbeeld zijn uit je eigen ervaring of bijv. een nuttig boek, onderzoek of video. Deel ze met collega professionals bij tips met betrekking tot traumasensitief werken op het Platform.


Wil je meer weten of heb je vragen rondom dit thema? 
❔ Stel je vragen onder dit nieuwsbericht of aan jouw collega professionals bij Vraag & Antwoord.
🔗 Maak een connectie op LinkedIn met spreker Nikki Nooteboom en volg Nikki Nooteboom Trauma Informed Therapy & Mentoring.
🌐 Bekijk de website en het trainingsaanbod van de Trauma Informed Academy via deze link.
🗓️ Op 14 november vindt om 16:00 uur deel 2 plaats: de oefensessie Traumasensitief werken: hoe bied ik veiligheid? Het maximaal aantal deelnemers is momenteel bereikt. Bedankt voor alle aanmeldingen! We geven achteraf een terugkoppeling op het Platform over de sessie.