Hoe kan ik met vertrouwen meer lef tonen als leerkracht of jeugdhulpverlener om de dingen anders te doen, om te experimenteren en om fouten te maken? Hoe doe jij dat en hoe ziet daarin dan jouw leerproces eruit? Is daarbij wel eens een leervorm ingezet?
"Leerkrachten ervaren dat ze geleefd worden. Leerkrachten voelen druk door tijdgebrek, uitval van collega’s en hoge verwachtingen van bijvoorbeeld de inspectie en ouders. Met name startende leerkrachten vinden het lastig om op hun eigen kunnen te vertrouwen en bijvoorbeeld de lesmethode los te laten, als de situatie daarom vraagt. Daarnaast ervaren leerkrachten dat hun werk complexer is geworden door de grote groepen waarin leerlingen bijvoorbeeld eigen leerlijnen hebben, of andere individuele lesaanpassingen vragen van de leerkracht."
Bovenstaande komt uit gesprekken met schoolleiders, intern begeleiders en leerkrachten uit het primair onderwijs over hun zorgen met betrekking tot de ontwikkelruimte van leerkrachten. Op de vraag wat volgens hen nodig is om de ontwikkelruimte van leerkrachten te vergroten, kwam als een van de antwoorden 'het lef hebben om de dingen anders te doen, om te experimenteren en om fouten te maken'.
Professionals, waaronder ook jeugdhulpverleners, geven ook aan dat ze hun vak pas echt goed in de vingers krijgen in de dagelijkse praktijk, simpelweg door het werk uit te voeren. Ze leren van elkaar, van ervaringen en van de interactie met kinderen, jongeren en ouders. Dat past bij wat de onderwijsprofessionals aangeven. Mooi als we hier kunnen uitwisselen wat helpt om lef te hebben en hoe ons leerproces eruitziet als we besluiten het anders te doen. Of hoe we leren van fouten maken.
Daarnaast blijven er altijd vraagstukken tijdens het werk die meer vragen. Daarvoor kun je dan allerlei leervormen inzetten. Vaak heeft de L&D (learning and development) professional hier een belangrijke rol in. Als je aan de slag wil met zo'n vraagstuk, kan je op de site van het NJi een mooie tool vinden voor als je hulp nodig hebt bij het kiezen welke leervorm het beste bij jouw leervraag past, zoals daar zijn: supervisie, intervisie, moreel beraad, een living lab, actie-onderzoek, community of practice, proeftuin, training, webinars, lezingen, coaching en een e-learning.
Hebben jullie misschien voorbeeldsituaties waarin een leervorm is ingezet naar aanleiding van bijvoorbeeld het anders te hebben gedaan dan 'zoals uit het boekje' of naar aanleiding van een 'fout'? Hoe was dat voor jou of jouw collega's? Of een voorbeeldsituatie waarin een leervorm is ingezet met als uitkomst juist meer lef te tonen, het anders te gaan doen of te gaan experimeteren? En wat heeft dat toen gebracht?
Ik ben altijd zo iemand geweest die het liefste leerde en nog steeds leert in de dagelijkse praktijk, van lezen, lezen, lezen en bijscholing. Gaandeweg leerde ik dat je op veel verschillende manieren kunt leren en er veel méér leervormen zijn, en ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe de leervormen, zoals die benoemd en uitgelegd worden op de site van het NJi, in de dagelijkse praktijk van het leren worden toegepast. Helpen ze bij het meer lef hebben, het anders durven doen, experimenteren of fouten durven maken?
Hierbij de link naar de leervormen op de website van het NJi: https://nji.nl/professionalisering/leervormen-hoe-maak-ik-een-keuze
Ik werk nu als leidinggevende op een zorgboerderij waar we kinderen een ontwikkelplek bieden nadat ze zijn uitgevallen op school met als doel weer terug te gaan naar een vorm van onderwijs.