Hoe ga je om met problematiek zoals meisjesbesnijdenis en huwelijksdwang? En hoe houd je kennis over dit soort onderwerpen up-to-date?
In het werk met jeugdigen en gezinnen kan de problematiek behoorlijk uiteen lopen. Hoe hou je kennis up to date? En hoe ga je om met complexe problematiek die niet altijd op je netvlies staat?
Je kent het vast wel; je bent weer bij een interessant webinar of symposium geweest en je bent weer gevoed met nieuwe kennis en inzichten. Zo kwam laatst het onderwerp meisjebenijdenis (Meisjesbesnijdenis / vgv: Informatie en preventie - Pharos) en huwelijksdwang (Ook man en LHBTIQA+-ers slachtoffer huwelijksdwang en achterlating) weer onder mijn aandacht. Voor dat laatste onderwerp was de aanleiding dat LKHA een landelijke campagne heeft gelanceerd om huwelijksdwang en achterlating in het buitenland te voorkomen. Dit jaar is er bijzondere aandacht voor meer onzichtbare groepen, zoals LHBTIQA+-personen die vanwege hun kwetsbare positie ook risico lopen. Deze campagne, gelanceerd in aanloop naar de zomervakantie, benadrukt ook dat huwelijksdwang en achterlating niet exclusief meisjes treft. Ook jonge mannen worden gedwongen tot een huwelijk. En dat gebeurt niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland, bijvoorbeeld binnen christelijke gemeenschappen. Het LKHA rapporteert een toename in signalen en vragen van professionals rondom dit thema.
Ik hoor graag:
- of jullie kennis of ervaring hebben over hoe je (zorgen rondom) thema's als meisjesbesnijdenis en huwelijksdwang meeneemt in je werk met kinderen en gezinnen
- en hoe jullie je kennis op dit soort onderwerpen up to date houden?