Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag

25 maart 2024
Profielfoto van Paulien Rutgers
Directeur/eigenaar jeugdhulpverlener

“Ik zou je willen vragen om je good-practice in de samenwerking tussen onderwijs en zorg te delen! Wat heeft geholpen om samen tot een positieve uitkomst te komen?”

Toelichting

In de samenwerking tussen onderwijs en zorg hoor je meestal over de problemen waar je tegenaan loopt, zoals bijvoorbeeld dat onderwijs en zorg elkaars taal niet spreken, dat iedereen erg op zijn of haar eigen eilandje wil blijven zitten, dat professionals uit het onderwijs een andere werkhouding hebben dan professionals uit de zorg.....maar zit in die verschillen ook juist niet de kracht van de samenwerking? 

Daarom ben ik benieuwd naar op welke manieren het wél lukt en goed gaat!

Motivatie

Als Verbinder bij Met Andere Ogen doe ik veel kennismakingsgesprekken, zowel met mensen die werkzaam zijn in het onderwijs als in de zorg. Bij beiden hoor ik heel erg die wens om tot samenwerking te komen! En ik hóór dan al wat er allemaal al wél goed gaat. Ik vind het daarom heel erg leuk om die goede voorbeelden hier te delen, zodat we met elkaar daar weer van kunnen leren!

Werkgebied

Ik werk zowel als Verbinder bij Met Andere Ogen als op mijn eigen thuiszittersinitiatief waar we thuiszitters een ontwikkelplek bieden. 

Profielfoto van Karin Jutten
Projectleider

Dag Paulien,

Ik maak graag een keer kennis om bovenstaande mondeling te bespreken.
Vanuit OZOverbindzorg verbinden wij het formele en informele netwerk rondom een inwoner/cliënt/patiënt/jeugdige, zodat men domein-overstijgend in een veilige omgeving met elkaar kan samenwerken, MET jeugdige/ouder.

Met vriendelijke groet,
Karin Jutten

Profielfoto van Jantsje Heeringa
Arts Maatschappij en Gezondheid | jeugdgezondheidszorg + programmaleider Rookvrije Generatie Fryslân

Hallo Paulien,
Ik neem aan dat je met 'zorg' ook de jeugdgezondheidszorg bedoelt? Ik heb goede contacten met de scholen waarbij ik als jeugdarts ('schoolarts') betrokken ben. Op alle basisscholen waar ik werkzaam ben sluiten de jeugdverpleegkundige en/of ik aan bij de IZO's (interne zorgoverleggen), samen met IB-er, schooldirecteur en schoolmaatschappelijk werker (onderdeel van het gebiedsteam). Ook zijn we als jeugdarts betrokken bij het bovenschools MDO en op het VSO ben ik onderdeel van de zgn. 'commissie van begeleiding'. Daarnaast zie ik leerlingen van het VSO en Pro op school voor instroom- of indicatieonderzoeken en voer ik ziekteverzuimgesprekken met leerlingen (basisonderwijs, VO en MBO). Op alle scholen ervaar ik korte lijntjes met de zorgcoördinatoren, schoolmaatschappelijk werkers, gedragsdeskundigen (indien aanwezig), jongerenwerker (idem) en leerplichtambtenaren.
Ik merk niet dat we 'elkaars taal niet spreken'. Wel vernemen we dat school en ik (als verwijzer) vaak beperkt op de hoogte gehouden worden wanneer er elders een diagnostisch of behandeltraject ingezet wordt.

Profielfoto van Paulien Kuipers
Hoofd expertisecentrum

Dag Paulien
Wat helpt, is als hulpverlening geen uitspraken doet over school waar de ouders bij zitten, en hiermee ouders nog meer redenen geeft waarom hun kind niet naar school komt of doet zoals het doet, maar eventueel in een apart gesprek. Ook helpt het als hulpverlening zich er van bewust is dat een kind 5 dagen per week op school zit. Ten eerste heeft school daarom een groot belang bij intensieve samenwerking: ze zien het kind heel veel. Daarnaast heeft de school een plicht: het kind moet op school zijn en school moet daar met het gezin aan werken. Voor hulpverlening gelden deze verplichtingen niet. Zodra een kind of ouders geen hulpverlening willen ('geen hulpvraag hebben'), stopt de hulpverlening. Of de hulpverlener gaat na een gesprek van een uur weer weg. School stopt niet.
Daarnaast is het fijn als hulpverlening zelf contact opneemt met school zodat school niet voor de verrassing komt te staan dat er al een paar jaar begeleiding is zonder dat ze dat weten. Deze contacten kunnen het beste via de ondersteuningscoördinator lopen. Ik heb in het verleden te maken gehad met een hulpverleningsinstantie die standaard contact opnam met de school - dat is heel erg helpend.

Profielfoto van Anita van Mourik
Pedagogisch Sociaal werker

Hai paulien, ik heb het nodig om een school echt neutraal te laten zijn wanneer een kind geen (of slecht) contact heeft met een ouder.
Soms merk ik dan dat het gesprek het beste gaat als ik ook contact leg met het bestuur.
Wanneer ze beide aan tafel zitten ontstaat er rust en visie om het onderwerp te bespreken en daarmee naast het kind te staan.

Profielfoto van H.J. van Berkum
Directeur, onderwijskundig begeleider

Beste Paulien,
Constructieve samenwerking kan alleen tot stand komen als er een open overlegvorm wordt gevonden, waarbij de centrumpositie van de school door de zorg wordt geaccepteerd en de zorg door het verlenen van aanvullend g beleid de gezinspositie tot z'n recht laat komen. De relatie school en gezin is een feitelijk gegeven maar komt helaas te weinig tot z'n recht als er zorg moet worden geboden.

Ook binnen de zorg spreekt men elkaars taal niet altijd. Vanuit het programma Organisatiegraad Paramedie kwam ik in aanraking met een aantal tools die je kunt inzetten om nader tot elkaar te komen. Iets laagdrempeligs kan er al voor zorgen dat mensen de ander beter begrijpen. Met iets kleins beginnen leidt tot beweging. Dat hoeft niet meteen in een hele regio. Als twee professionals (onderwijs en zorg) al eens samen in gesprek gaan (bijvoorbeeld met een tool of een wandeling in het bos) en hun bevindingen delen, beginnen zaken te rollen.

Profielfoto van Conny Grotendorst
Conny Grotendorst
Vrijwilliger

Open minded naar elkaar luisteren, bevraag elkaar als je iets niet begrijpt. Neem ouder(s) en kind altijd serieus en onderzoek samen wat er wél mogelijk is. Dit betekent dat maatwerk essentieel is. Het gaat uiteindelijk om het kind, niet om wat jij als professional denkt dat goed voor hem/haar is.

Profielfoto van Hoda Yamani
Medewerker inhoud

Dag Paulien,
Wat ik zelf in het onderwijs heb ervaren, is dat openheid, duidelijkheid, goede afstemming en heldere verwachtingen ervoor zorgden dat de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en ouders goed verliepen.
Dus bijvoorbeeld altijd iedereen in de cc van de mail zetten, elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen, een goede planning maken van afspraken en eventueel reminders sturen, checken of de informatie of uitleg tijdens een overleg voor iedereen helder is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
Hoda

Profielfoto van Imke Ridder
Programmaleider Onderwijszorg

Elkaars verwachtingen concreet uitvragen, hiermee voorkom je misverstanden.