Vraag
Profielfoto van Tea Adema
Profielfoto van Tea Adema Tea Adema 1 februari 2024

Wat als we samen 'vakmanschap' in ons werk concreet maken? Als ik jou vraag wat jij of jouw collega brengt in jouw werk aan vakmanschap, wat noem je dan? Wat zeggen collega's, ouders of kinderen welke elementen het verschil maken? Wat voegen we toe?

We vinden allemaal vakmanschap in ons werk belangrijk, maar wat is dat eigenlijk in ons werk?
Van een timmerman zie je in één oogopslag of hij of zij vakmanschap levert of prutswerk, maar hoe maak je vakmanschap in hulpverlening en onderwijs concreet?

Stel, ik maak een lijst van kwaliteiten, vaardigheden en competenties,
Welke moeten worden genoemd voor nieuwe medewerkers en hoe ga je dat meten?
En dan ben ik vooral op zoek naar jouw ervaring over de inhoud van die kwaliteit, competentie of vaardigheid.
Bijvoorbeeld als we het hebben over samenwerking, empathie, communicatieve vaardigheden of inzicht: wat wordt daarin van jou geroemd?
Dus waarin wordt jij gewaardeerd en wat breng jij specifiek in waardoor een competentie uit een functieprofiel handen en voeten krijgt? Of kun je dit over een directe collega benoemen?
 

Motivatie

Wanneer we het hebben over wat helpt in onderwijs en hulpverlening hebben we het al snel over container begrippen als samenwerken, empathie, communicatieve vaardigheden, professionele houding etc.
Hoe mooi zou het zijn wanneer je van jezelf en je collega's weet wat je precies te brengen hebt als je het hebt over dit soort container begrippen.
Als je dit weet van je teamgenoten of jezelf, kun je elkaar ondersteunen en de sterke punten benutten wanneer het bijvoorbeeld even lastig is met een leerling of gezin.
Zo leer je van samen en kun je elkaar uitdagen meer te doen van wat werkt.
Dus: noem alsjeblieft waarin jij of jouw collega uitblinkt volgens jezelf of anderen en misschien kunnen we het bundelen tot een mooie kaart van vakmanschap

Organisatie en/of werkgebied

Als opleider merk ik dat we snel vervallen in containerbegrippen en geneigd zijn te grote stappen te nemen en uit te gaan van onze eigen perceptie over problemen en doelen.
Wanneer we zelf niet goed weten hoe over onszelf in concrete woorden uit te leggen wat wij te brengen hebben en onze kwaliteiten kunnen uitleggen in aanwijsbaar gedrag en denkprocessen, kunnen we ook onze klanten en leerlingen niet goed helpen met hun uitdagingen en leerpunten.
Simpelweg doordat we te groot denken vanuit ons eigen referentiekader.
Los daarvan kan het in een team heel helpend zijn om elkaar scherp te houden en te leren meer te concretiseren door letterlijk te benoemen wat er is, of niet is.
Het kan zelfs zo zijn dat je voor nieuwe medewerkers een veel sterker functieprofiel kunt neerleggen en vanaf het begin duidelijk maken wat ieders sterke punten zijn en waar je van elkaar een beroep op kunt doen.

Beantwoord de vraag van Tea