Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Vraag

6 november 2023
Profielfoto van Tea Adema
Kerngroeplid Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals/ Trainer/coach bij opleiding kindercoach en opvoedcoach

“Hoe borg je de inhoudelijke kwaliteit van verslaglegging? Wat zijn de afspraken over de inhoud (bijv. over feiten) van verslaglegging binnen jullie organisaties? Hoe leer je als collega's van elkaar en hoe houd je elkaar scherp?”

Toelichting

In de rechtbank bij een zitting over een ondertoezichtstelling merkte ik ooit dat het feit dat een kind van 6 niet wist wat pindakaas was, nog nooit een wortel had gezien en alleen vla at, uiteindelijk heel veel verschil maakte bij de beslissing over de ondertoezichtstelling.
Dit leerde mij op dat moment dat er een verschil was in het benoemen van wat er was of het vaag houden zoals een opmerking over moeder die het kind slecht voedde en misschien ondervoedde.
Door mijn details kon de rechter in dit geval een beter overwogen besluit nemen omdat we vooral over simpele feiten spraken die bovendien onweerlegbaar waren.
Als jeugdbeschermer en ook als coach kreeg ik veel verslagen onder ogen die handelden over de situatie van kinderen, hun ouders en het hele gezin.
Het viel me op dat hoe langer een verslag was, hoe meer meningen en overtuigingen van de verslaglegger erin stond en hoe minder feiten.
Bijvoorbeeld:

Moeder reageert erg emotioneel
Vader heeft de neiging agressief uit de hoek te komen
X heeft een hekel aan die leraar
Y heeft een ongemotiveerde houding
Z heeft faalangst
U is snel uit haar doen
Moeder kan het niet aan

Dit soort informatie zegt helemaal niet zo veel en is meer een weerslag van het wereldbeeld en referentiekader van de verslaglegger dan dat het gaat over de ander.
Wanneer ik het onderwerp verslaglegging bespreek met professionals merk ik regelmatig dat het niet echt een item is en dat er weinig regels over zijn.
Ook is het kritisch vermogen op verslagen niet altijd geregeld binnen een organisatie.

Hoe ik het doe: Ik heb een soort vast stappenplan waarin ik het gesprek met ouders en jongeren in steekwoorden op het bord schrijf. Die steekwoorden zijn een commitment van wat de ander zegt en waarover we het eens zijn. Na afloop van het gesprek maakt de ander een foto van het bord en is dat het verslag. Zo nodig maak ik ook een foto. Heel praktisch en altijd overzichtelijk
 

Motivatie

Omdat datgene wat op papier staat soms jarenlang meegaat en niet altijd over feiten gaat, ben ik benieuwd hoe anderen daarmee omgaan.
Sommige organisaties bieden een cursus verslaglegging, maar wat ik bij navraag vaak hoor is dat iedereen het op zijn eigen manier doet.
Daarnaast krijg ik niet altijd een duidelijk antwoord over wat het doel van het gesprek en dus het verslag is.
Meestal is het antwoord dat verslaglegging er nu eenmaal erbij hoort.
Ik vraag me af wat het voor de begeleiding en daarop volgende verslaglegging zou veranderen wanneer we van te voren duidelijk het doel en de bestemming van het verslag voor ogen hebben en van daaruit het verslag maken.

Werkgebied

Kerngroeplid, voormalig jeugdbeschermer, kindercoach en opvoedcoach en opleider voor professionals die met kinderen en ouders werken.

Profielfoto van Ron Weber
Docent GGZ, GGZ-adviseur, Coach

Beste Tea,

Vraag eens aan een paar medewerkers of zij nog hun onderwijsmateriaal hebben over rapporteren. Binnen de verpleegkundige en sociale opleidingen is dit een module/vak.

Daarnaast als organisatie de vraag wat de minimale vereisten zijn voor de rapportage, veel instellingen houden hiervoor formats/richtlijnen aan.

Deze twee samen voor een inhoudelijk overleg van wat er binnen de instelling de (minimale) richtlijnen zijn.

Profielfoto van Paulien Rutgers
Directeur/eigenaar jeugdhulpverlener

Er bestaan inderdaad weinig regels over, en ik zie het ook heel vaak gebeuren dat meningen verkondigd worden als waarheid....
En ja, wij doen het daarom ook op onze eigen manier en leer ik mijn werknemers (en stagiaires) altijd het volgende:
Je kan een feit en mening grammaticaal onderscheiden. Vaak wordt bij een mening een vervoeging van het werkwoord "zijn" gebruikt, om op die manier aanspraak te maken op waarheid, bijvoorbeeld in de zin: "Deze vader IS agressief".
Echter, wanneer je de vervoeging van "zijn" kan vervangen door een vervoeging van "vinden" zónder dat er grammaticaal een rare zin ontstaat, dan heb je te maken met een mening.
Heel simpel: "Die vader IS (of gedraagt zich) agressief" Als je daarvan maakt "Ik (of hij/zij) vind(t) die vader (zich) agressief (gedraagt)" dan is het nog steeds (grammaticaal) een hele logische zin en daarmee een mening.
Maar als je zegt: "Die vader IS 35 jaar" en je maakt daarvan "Ik vind die vader 35 jaar" dan staat dat raar. Dan zegt iedereen: "Ja, duh, hij ís toch 35?!" Dan heb je dus te maken met een feit.
Blijft het dan natuurlijk lastig hoe je dan wél aan moet geven dat jij die vader agressief vindt. Ik zeg dan altijd tegen ze: "Wat maakt dat je dat vindt? Wat maakt dat je bezorgd bent? Wat weet je écht?"
In jouw voorbeeld: "Dat meisje is ondervoed" kan heel makkelijk worden: "Ik vind dat meisje ondervoed", dus dan heb je te maken met een MENING.
Maar bij "Dat meisje eet allen vla" is het raar als je zegt "Ik vind dat dat meisje alleen vla eet" en dan heb je dus te maken met een FEIT.
Van mij mogen ze wel opschrijven wat zij ervan vinden, maar dan moeten ze erbij zetten dat dit hun mening is, door het gebruik van "ik vind". En dat kunnen ze met bovenstaande regel (kan ik IS vervangen door IK VIND) heel makkelijk onderscheiden. En met behulp van deze regel kunnen ze ook makkelijker bij de feiten blijven wanneer dat nodig is.

Profielfoto van Jan Bergen
Vrijwilliger

Beste Tea,

al 40 jaar hanteert de huisarts SOEP:

Subjectief (mening patiënt/hulpvrager),
Objectief (wat jij objectiveert, onderzoek naar de feiten),
Evaluatie ((voorlopige) diagnose)
Plan ((voorlopig) beleid)

Een helder
door allen te gebruiken systeem.

Profielfoto van Annemieke Wolff
Communicatie-expert

Beste Tea,

Onlangs hebben wij vele tips en ervaringen uit de praktijk opgehaald o.a. over het scheiden van feiten en meningen en ook hoe je dat dan vastlegt.
Dit was in het kader van werken met de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Maar die tips zijn relevant voor alle gebieden waarbij objectieve verslaglegging belangrijk is.

Op deze webpagina vind je de tips:
https://www.augeo.nl/nl-nl/wijzer-met-de-meldcode/feit-of-mening/professionals/

Naast de tips vind je er ook bijvoorbeeld een video van een huisarts met voorbeelden van niet-concreet documenteren en wel-concreet documenteren.

Profielfoto van Jacqueline van de Kreeke
Mantelzorgmakelaar en clientondersteuner

onze verslaglegging is altijd gebaseerd op feiten (en dan ook alleen feiten). er staan geen namen in, wel leeftijd. altijd geanonimiseerd. we checken de inhoud altijd met de client zelf, de vertegenwoordiger of de de betrokkene. als de inhoud goed is, dan pas wordt het vastgelegd. mocht het nodig zijn, plaatsen we in het verslag de link / bijlagen waar alles terug te vinden is (waar staat het). hopelijk heb je daar iets aan.

Profielfoto van JP de Groot
Wijkteammedewerker

Wat goed dat je deze vraag stelt. Verslaglegging is zeker wel een draak van een ding in de praktijk. Ellelange journaalregels/dagrapportages zijn aan de orde van de dag soms zelfs in de vorm van emails die geknipt en geplakt zijn. Het begrip kort en bondig is dan ver te zoeken. Ondersteuningsplannen worden dan vaak weer een beetje aan elkaar geflanst. Kortom, ik herken wat je schrijft in mijn werk in een wijkteam, maar ook eerder bij de raad. Daar waren rapporten dan vaak weer heel lang.

Iets wat mij opvalt is dat er inderdaad veel vanuit de beleving van de schrijver wordt geschreven. Dat is op zich niet erg, want dat is de filter waardoor de informatie opgehaald en gedeeld wordt. Het zou alleen niet als waarheid geformuleerd moeten worden. Het is veel beter om concreet te beschrijven wat er is gezien en hier volgens de interpretatie aan te koppelen.
Wat mij ook opvalt is dat verslaglegging vaak geschreven wordt alsof er een werkelijke bestaande waarheid is die de persoon precies beschrijft. Zo herinner ik me een rapport van een gedragswetenschapper van een VSOschool, waarin een jongemaan volledig werd ingevuld. Die jongen was in een situatie geweest waarbij hij een meisje ongepast had benaderd en dat werd zo beschreven alsof hij een zeer gevaarlijke predator was. Het klonk op papier heel logisch, maar de jongen kennende sloeg het de plan nogal mis en werd er een zeer sterk beed neergezet met vermeende feiten. Wat veel beter was geweest is dat er beschreven had geworden wat er op school allemaal was ingezet en welk resultaat dit had gehad. Zodat dit heel objectief kon worden genoteerd, zonder dat dit een beperkend beeld zou geven van die jongen.
Als je opschrijft wat er is gedaan, in dit geval bijvoorbeeld verschillende schoolse aanpakken en daarbij boemt wat het effect is geweest, in dit geval dat het allemaal minimaal aansloeg en de taal en rekenvaardigheden minimaal vooruit waren gegaan, dan zegt dit veel voor een volgende school, maar wordt de persoon zelf verder in zijn waarde gelaten.

Voor nu is dit even wat er op komt, maar ik volg deze vraag graag en ga zeker de antwoorden lezen. Ik kan me voorstellen dat ik dan nog wel ene keer reageer, want de papieren werkelijkheid die we met z'n allen creeren veroorzaakte veel onnodig gedoe en misvattingen. Ik denk dat dit veel te maken heeft met de neiging tot indekken. We schrijven omdat het moet en vanwege eigen belang. En daarmee heeft het doorgaans veel minder nu dan we het doen laten lijken.