Gezamenlijke Leeragenda Kwaliteit en Blijvend Leren in de jeugdhulp
Samen leren voor betere jeugdhulp
Partners in de jeugdhulp zetten een volgende stap in het samen leren. KBL presenteerde op 10 december de Gezamenlijke Leeragenda Kwaliteit en Blijvend Leren in de Jeugdhulp aan het werkveld.
De Leeragenda geeft richting aan alle betrokkenen in de jeugdhulp om met elkaar te leren, te verbeteren en te vernieuwen. De jeugdhulp is volop in beweging, maar de kwaliteit is nog niet overal op orde. Daarom is samen en structureel leren nodig voor betere jeugdhulp.
Afgelopen jaar haalde KBL in gesprekken en werksessies met het veld op wat er speelt in de jeugdhulp. Wat leeft er in de praktijk? Welke dilemma’s zijn er? Wat gaat al goed? Dat leverde een rijk beeld op.
Het gaf richting om de focus te leggen op vijf thema’s:
- Jeugdhulp die werkt
- Samenwerken met gezin en betrokkenen
- Sociale basis
- Kwaliteit en leren in lokale teams
- Lerend werken aan de transformatie van residentiële hulp
Met deze thema’s sluit de Leeragenda aan bij de wens van het veld om de komende jaren gericht op hierop te leren en te ontwikkelen. Dat doet KBL altijd samen met jongerenorganisaties, cliëntorganisaties, zorgaanbieders, overheden, beroepsorganisaties en kennisinstituten. Zij vormen met elkaar de verschillende perspectieven die de Leeragenda dragen.
In de Leeragenda zijn er ook leerlijnen. Dat zijn activiteiten om te leren, reflecteren en veranderen. Ze helpen om het leren in het hele jeugdveld heel concreet te maken. De komende periode start KBL met de eerste zes leerlijnen.
Bekijk de Gezamenlijke Leeragenda hier: https://www.kbl.nl/over-kbl/leeragenda


