Lunchbijeenkomst ‘KOOS - Spiegelgesprekken...
Lunchbijeenkomst ‘KOOS - Spiegelgesprekken – hoe dragen ze bij aan de kwaliteit van hulpverlening?
Op 6 februari vond de lunchbijeenkomst ‘KOOS - Spiegelgesprekken – hoe dragen ze bij aan de kwaliteit van hulpverlening?’ plaats.
Hieronder vind je:
👉 De link naar de lunchbijeenkomst om terug te kijken: https://youtu.be/dtLDR-cTchU.
👉 De presentatie slides in de bijlage.
In het tweede deel van de lunchbijeenkomst zijn we met elkaar in gesprek gegaan over dilemma’s uit de praktijk van spiegelgesprekken. Hieronder vind je de tips die besproken zijn om met deze dilemma’s om te gaan. De dilemma’s zelf kun je in de presentatie slides lezen.
⭐️ Tips om met dilemma 1 om te gaan:
- Werk vanuit de verbinding met ouders om vertrouwen op te bouwen.
- Communiceer duidelijk. Geef toelichting waarom je iets doet of vraagt en op de keuze die je maakt.
- Benoem de rol van ouders, zij zijn de experts van hun kind.
- Neem de tijd en herhaal de uitleg.
⭐️ Tips om met dilemma 2 om te gaan:
- Ga het gesprek aan, zowel met ouders en kinderen.
- Zoek samen met je collega’s een balans. Ga met elkaar het gesprek aan.
⭐️ Tips om met dilemma 3 om te gaan:
- Neem, als organisatie, spiegelgesprekken mee in de structuur van het werk en in de indeling van de uren. Zie het als onderdeel van het werk.
- Stem tussen een teamleider en professional af wat jullie nodig hebben om spiegelgesprekken te doen en of het lukt binnen het werk.
- Neem het mee in een persoonlijk ontwikkelplan en in de besteding van een opleidingsbudget.
- Vraag jezelf ook af en toe af of het erg is dat het extra werk is.
⭐️ Tips om met dilemma 4 om te gaan:
- Schriftelijk ouders de kans bieden om feedback te geven zodat je daarvan kan leren. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven, een dialogisch feedback instrument of een dialogische feedback schaal.
- Check bij zowel de ouders als het kind aan het begin en aan het einde hoe iemand zich voelt. Zo weet je wat het met iemand doet.