Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Landelijk channel

Tijdlijn Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals

Blijf op de hoogte van wat er leeft binnen deze community van professionals. Hier kun je berichten, nieuws of mededelingen plaatsen om informatie verder te verspreiden. Gebruik het als ‘prikbord’ om onderwerpen, inspiratie, tips en meer rondom vakmanschap te delen.

Sjanne Woudenberg heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Janneke van Bockel

Wanneer taal en psychologie van ouderschap samenkomen ben ik in mijn element. Met taal kun je vertrouwen winnen, samen optrekken laagdrempelig maken en compassie bevorderen. Als je je tot ouders richt is het belangrijk je bewust te zijn wat taal doet. Maar hoe doe je dat als professional? En hoe kan de ouderschapstheorie van Alice van der Pas je daarbij helpen? Voor Netwerk Beter Samen heb ik een brochure geschreven over oudervriendelijke communicatie. Bedoeld voor scholen, gemeenten, jeugdzorg - eigenlijk iedereen die (zijdelings) met ouders te maken heeft en dus wellicht ook interessant voor de professionals hier?

https://www.linkedin.com/posts/jannekevanbockel_wanneer-taal-en-psychologie-van-ouderschap-activity-7163108386211938304-sLnO

Sjanne Woudenberg heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Platform Vakmanschap

𝗞𝗲𝗿𝗻𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽𝗹𝗶𝗱 𝗣𝗹𝗮𝘁𝗳𝗼𝗿𝗺 𝗩𝗮𝗸𝗺𝗮𝗻𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽 𝗝𝗲𝘂𝗴𝗱𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝘀

Wat fijn dat ook jij wilt leren van elkaar en dat je ervoor gekozen hebt om dat via ons Platform te doen!

Na 16 jaar in het onderwijs als docent levensbeschouwelijke vorming en maatschappijleer én leerkracht speciaal onderwijs en daaropvolgend drie jaar als groepsleider bij Bartiméus in Doorn gewerkt te hebben, ben ik dit jaar (2024) 20 jaar geleden begonnen met een eigen zorgboerderij, waar kinderen die uitgevallen zijn op school een ontwikkelplek geboden wordt zodat ze weer terug kunnen keren naar school.

In oktober 2023 ben ik bij Met Andere Ogen de onwijs leuke uitdaging aangegaan om als Verbinder de domeinen onderwijs en zorg meer met elkaar te verbinden. Met Andere Ogen is een samenwerking met het Platform aangegaan om professionals uit het gehele jeugddomein -zorg én onderwijs- van elkaars expertise te laten profiteren en elkaars werelden beter te leren kennen. Doe mee!

Nathalia Kemble heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Jolien Sanders

Lunchbijeenkomst ‘KOOS - Spiegelgesprekken – hoe dragen ze bij aan de kwaliteit van hulpverlening?

Op 6 februari vond de lunchbijeenkomst ‘KOOS - Spiegelgesprekken – hoe dragen ze bij aan de kwaliteit van hulpverlening?’ plaats.

Hieronder vind je:
👉 De link naar de lunchbijeenkomst om terug te kijken: https://youtu.be/dtLDR-cTchU.
👉 De presentatie slides in de bijlage.


In het tweede deel van de lunchbijeenkomst zijn we met elkaar in gesprek gegaan over dilemma’s uit de praktijk van spiegelgesprekken. Hieronder vind je de tips die besproken zijn om met deze dilemma’s om te gaan. De dilemma’s zelf kun je in de presentatie slides lezen.

⭐️ Tips om met dilemma 1 om te gaan:
- Werk vanuit de verbinding met ouders om vertrouwen op te bouwen.
- Communiceer duidelijk. Geef toelichting waarom je iets doet of vraagt en op de keuze die je maakt.
- Benoem de rol van ouders, zij zijn de experts van hun kind.
- Neem de tijd en herhaal de uitleg.

⭐️ Tips om met dilemma 2 om te gaan:
- Ga het gesprek aan, zowel met ouders en kinderen.
- Zoek samen met je collega’s een balans. Ga met elkaar het gesprek aan.

⭐️ Tips om met dilemma 3 om te gaan:
- Neem, als organisatie, spiegelgesprekken mee in de structuur van het werk en in de indeling van de uren. Zie het als onderdeel van het werk.
- Stem tussen een teamleider en professional af wat jullie nodig hebben om spiegelgesprekken te doen en of het lukt binnen het werk.
- Neem het mee in een persoonlijk ontwikkelplan en in de besteding van een opleidingsbudget.
- Vraag jezelf ook af en toe af of het erg is dat het extra werk is.

⭐️ Tips om met dilemma 4 om te gaan:
- Schriftelijk ouders de kans bieden om feedback te geven zodat je daarvan kan leren. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven, een dialogisch feedback instrument of een dialogische feedback schaal.
- Check bij zowel de ouders als het kind aan het begin en aan het einde hoe iemand zich voelt. Zo weet je wat het met iemand doet.

Jolien Sanders heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Mariska Klein Velderman

Ieder jaar horen duizenden kinderen in Nederland dat hun ouders uit elkaar gaan. Het betreft kinderen van alle leeftijden, maar relatief het vaakst zijn het kinderen tussen 2 en 7 jaar oud. Vaak brengt de scheiding ze in de war, maakt het verdrietig, bezorgd en ze hebben vragen. Trainers van de preventieve speltrainingen Stoere Schildpadden en Dappere Dino’s kunnen ze daar effectief in ondersteunen (onderzocht door TNO; www.tno.nl/scheiding).

Stoere Schildpadden (https://www.nji.nl/interventies/stoere-schildpadden 🐢) en Dappere Dino’s (https://www.nji.nl/interventies/dappere-dinos-codip-nl-6-8-jaar 🦖) zijn de enige onderbouwde groepstrainingen voor deze jonge kinderen van wie de ouders scheiden. Stoere Schildpadden is bedoeld voor kleuters en Dappere Dino's voor kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool.

Misschien wil je meer weten over of dit aanbod beschikbaar is in jouw gemeente, kijk dan op https://dapperedino.nl/waar-vind-ik-dappere-dinos/

En wil je ook trainer worden? Dat kan: Schrijf je in voor training op 7 maart (www.tno.nl/dapperedino) en 30 mei (www.tno.nl/stoereschildpadden) in Leiden en steun zelf deze jonge kinderen in jouw gemeente!

Vol=vol

Sjanne Woudenberg heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Shirley Fransman

𝗞𝗲𝗿𝗻𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽𝗹𝗶𝗱 𝗣𝗹𝗮𝘁𝗳𝗼𝗿𝗺 𝗩𝗮𝗸𝗺𝗮𝗻𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽 𝗝𝗲𝘂𝗴𝗱𝗱𝗼𝗺𝗲𝗶𝗻
Sinds oktober 2023 ben ik gestart als verbinder voor het netwerk Met Andere Ogen (www.netwerkmetandereogen.nl). Ik zie overal kansen om samen te werken, initiatieven te starten en mensen bij elkaar te brengen. Het geeft mij energie wanneer ik mensen aan elkaar kan verbinden van wie ik denk dat zij wat aan elkaar kunnen hebben.
Sinds kort werken het Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals en Met Andere Ogen samen.
Vanuit mijn rol als verbinder bij Met Andere Ogen ben ik sinds kort lid van de kerngroep Platform Vakmanschap Jeugddomein, waardoor ik ook hier een verbindende rol kan spelen en een mogelijkheid kan creëren om van én met elkaar te leren, elkaar te inspireren en goede voorbeelden te delen. Ik geloof dat de rol van verbinder verschil kan maken om mensen uit verschillende werkgebieden met elkaar in contact te brengen en de onderlinge samenwerking een boost te geven.